ANDA MEMERLUKAN BANTUAN?

JABATAN HAL EHWAL PELAJAR SEDIA MEMBANTU.

HOTLINE BILIK GERAKAN

088 - 320060

WAKTU BEROPERASI

ISNIN HINGGA JUMAAT
(Kecuali Cuti Umum)

8.00 Pagi - 6.00 Petang

Apakah Penilaian Anda Terhadap layanan atau perkhidmatan kami? 

How would you rate the quality of our services?

Sila Imbas Kod QR

KAJIAN KEPUASAN PELANGGAN JHEP

MyTempahan@JHEP

Perkhidmatan tempahan kenderan secara dalam talian disediakan kepada pelajar UMS, Pelajar Kurang Upaya dan Kakitangan UMS untuk kegunaan-kegunaan yang diluluskan oleh Jabatan Hal Ehwal Pelajar, UMS mengikut syarat-syarat yang ditetapkan. Perkhidmatan berada dihujung jari anda !

Lensa @ JHEP

Lensa@JHEP ialah E-Buletin Jabatan Hal Ehwal Pelajar yang diterbitkan bertujuan untuk memberikan pelanggan menyelusuri dan mengetahui aktiviti atau program yang dijalankan oleh JHEP sepanjang tahun 2023 yang memberikan info atau maklumat mengenai sesuatu aktiviti secara dalam talian. Oleh hal yang demikian, JHEP mengorak langkah menerbitkan satu makalah yang informatif serta menarik minat pelanggan agar dapat mengetahui semua aktiviti yang telah dilaksanakan. E-Buletin ini diterbitkan pada Januari 2024 secara dalam talian untuk tatapan semua.

Lebih Lanjut..

Soalan Lazim

1.Bagaimanakah cara untuk mendapatkan surat jaminan kesihatan sekiranya pelajar ingin mendapatkan rawatan di Hospital Kerajaan?
J: Pelajar boleh mengemukakan permohonan dengan menyertakan butir-butir peribadi secara ringkas seperti  nama penuh,no.matrik pelajar,no.kad pengenalan dan hospital mana yang telah dirujuk. Pelajar  boleh mengemukakan permohonan melalui email pegawai  iaitu Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya. / Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya. ataupun melalui kolej kediaman masing-masing.

2.Adakah pelajar UMS dilindungi oleh insurans?Jenis Insurans apa?
J: Ya.Semua pelajar UMS yang masih aktif berdaftar sepenuh masa adalah dilindungi oleh insurans kelompok keluarga (Insurans Takaful Malaysia) sepanjang tempoh pengajian.Dimaklumkan juga insurans sentiasa diperbaharui setiap tahun.

3.Bagaimanakah cara pelajar boleh menuntut insurans sekiranya berlakunya kematian dan kemalangan?
J: Pelajar boleh mengemukakan dokumen seperti berikut :

a)    Kematian disebabkan kemalangan
    - Laporan Polis
    - Salinan Kad Pengenalan Pelajar
    - Salinan Kad Matrik Pelajar
    - Salinan Kad Pengenalan Pelajar Waris Pelajar (Ibubapa/penjaga)
    - Sijil Kematian
    - Permit Penguburan

b)    Kematian disebabkan kematian biasa
    - Salinan Kad Pengenalan Pelajar
    - Salinan Kad Matrik Pelajar
    - Salinan Kad Pengenalan Waris Pelajar (Ibubapa/penjaga)
    - Sijil Kematian
    - Permit penguburan

    C) Kemalangan tidak menyebabkan kematian
    - Laporan Polis
    - Salinan Kad Pengenalan pelajar
    - Salinan Kad Matrik Pelajar
    - Nota Dicharge
    - Bil-bil perbelanjaan perubatan
    - Laporan perubatan

d)    Manfaat Hospital (Pelajar yang diwadkan 6 jam ke atas)
    - Laporan Polis
    - Salinan Kad Pengenalan pelajar
    - Salinan Kad Matrik Pelajar
    - Nota Dicharge
    - Bil-bil perbelanjaan perubatan
    - Laporan perubatan
Pelajar boleh menghantar dokumen tersebut ke Bahagian Kebajikan dan Kewangan Pelajar,Jabatan Hal Ehwal Pelajar.Pegawai yang dirujuk : Pn.Nurazean binti Sheir (Penolong Pendaftar) / Pn.Hilda Sagulu (Pen.Pegawai Tadbir)

4.Bagaimanakah cara bagi membuat permohonan PTPTN?
J: Pelajar boleh mendapatkan no.pin melalui Bank BSN dengan harga RM5 kemudian perlu mengisi laman sesawang rasmi PTPTN iaitu www.gov.my

5.Adakah JHEP menyediakan bantuan kewangan untuk pelajar?
J: Ya.Pelajar yang aktif berdaftar di UMS(Prasiswazah sahaja) boleh mendapatkan borang bantuan permohonan tabung  kebajikan pelajar di Bahagian Kebajikan dan Kewangan Pelajar JHEP.Permohonan adalah dibuka sepanjang tahun dan permohonan yang layak akan dibawa ke Mesyuarat Jawatankuasa Kebajikan Pelajar mengikut takwim mesyuarat yang telah dijadualkan.

6.Bagaimana cara untuk mendapatkan Buku Rawatan atau Kupon Kesihatan pelajar bagi pelajar yang tinggal di Kolej Kediaman Luar / Non-Resident?
J: Pelajar boleh memohon terus kepada pejabat kolej kediaman masing-masing.Sekiranya pelajar telah kehilangan buku rawatan,pelajar boleh mengemukakan permohonan ke Bahagian Kebajikan & Kewangan Pelajar dengan menyertakan resit pembayaran iaitu sebanyak RM5 bagi setiap permohonan.

1. Apakah program dan aktiviti yang dianjurkan oleh bahagian kebudayaan & kesenian ?
J: Bahagian Kebudayaan dan Kesenian, program dan aktiviti yang bakal dilaksanankan sepanjang Tahun 2013 ialah : Bengkel Kareografi Tari IPTA/IPTS Sabah, Kelas dan Latihan seni persembahan, programming muzik  dan kreativiti visual.

 

2. Adakah Bahagian Kebudayaan & Kesenian menyediakan perkhidmatan peminjaman baju dan peralatan muzik ?
J: Iya, Bahagian Kebudayaan & kesenian menyediakan peminjaman baju dan peralatan muzik.

 

3. Apakah Kelab dibawah bimbingan Bahagian Kebudayaan & Kesenian ?
J: kelab dibawah bimbingan BKK ialah kelab Cul' Art & SEM

 

4. Apakah yang dimaksudkan tentang tarian dari segi koreografi ?
J:  tarian koreografi menerangkan tentang konsep bahan, pola lantai dan budaya tarian yang digabungkan untuk membentuk sejenis tarian.

 

5. Apa yang perlu disediakan bagi memohon markah MySDP untuk sesuatu program ?
J:  Pelajar perlu menyediakan lampiran kertas kerja(softcopy), surat kelulusan(hardcopy), laporan aktiviti dalam bentuk bulletin(hardcopy dan softcopy(excel)), laporan kewangan dan senarai AJK/ Peserta dalam bentuk softcopy.

1. Bagaimana keputusan rayuan penempatan ditetapkan ? Apa perlu dilakukan sekiranya permohonan tidak berjaya ?
J: Keputusan Rayuan bergantung dengan kekosongan disetiap kolej kediamaan. Sekiranya permohonan tidak berjaya, pelajar wajib daftar NR(non resident).

 

2. Berapa lama status NR(non resident) diaktifkan dalam SMP ?
J: Bergantung kepada jumlah pemohon. mengambil masa 5 minit untuk setiap permohonan, Pelajar boleh semak status dalam SMP.

 

3. Berapa lama proses pengembalian yuran asrama bagi pelajar NR ?
J: proses pengembalian akan mengambil masa dalam lingkungan 2 - 3 minggu dan akan dimasukkan dalam akaun CIMB oleh Bendahari.

 

4. Permohonan rumah tamu ?
J: Bergantung pada kekosongan jumlah rumah dan mengikut prosedur yang telah ditetapkan oleh Bahagian Perumahan dan Hospitaliti.

 

5. Bagaimana ingin membuat semakan yuran/ hutang ?
J: semua yang melibatkan proses pembayaran boleh rujuk dengan pihak bendahari.

 

6. Permohonan Felo staf/ Pelajar
J: Permohonan boleh dibuat melalui pengisian borang permohonan felo yang boleh diperolehi di pejabat Bahagian Perumahan dan Hospitaliti. Pengambilan dibuat berdasarkan kekosongan jawatan tersebut. Calon yang layak akan ditemuduga terlebih dahulu.

1. Apakah Prosedur untuk memohon mengadakan aktiviti dalam negara ?
J : Mengisi borang permohonan mengadakan aktiviti dan menghantar permohonan terebut berserta surat iringan melalui pegawai penyelaras dan kertas kerja mengikut format yang telah ditetapkan tiga minggu sebelum tarikh aktiviti berlansung.


2. Apakah presedur untuk memohon mengadakan aktiviti luar negara ?
J: mengisi borang permohonan mengadakan aktiviti dan menghantar permohonan tersebut berserta surat iringan melalui pegawai penyelaras dan kertas kerja mengikut format yang telah ditetapkan tiga bulan sebelum tarikh aktiviti berlansung kepada Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (TNC HEPA).


3. Apakah prosedur untuk memohon pindaan aktiviti pelajar ?
J: Mengisi borang permohonan pindaan aktiviti berserta surat iringan melalui pegawai penyelaras dan salinan surat kelulusan seminggu sebelum tarikh aktiviti berlansung. Permohonan hendaklah dikemukakan sebelum tarikh asal program.


4. Apakah Prosedur untuk memohon pindaan aktivit pelajar luar negara ?
J: Mengisi borang permohonan pindaan aktiviti berserta surat iringan melalui pegawai penyelaras dan salinan surat kelulusan sebulan sebelum tarikh aktiviti berlansung kepada Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (TNC HEPA). Permohonan hendaklah dikemukakan sebelum tarikh asal program.


5. Apakah prosedur untuk mendapatkan kelulusan tajaan luar ?
J: Menghantar surat memohon kebenaran mendapatkan tajaan luar kepada Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (TNC HEPA) berserta dengan surat kelulusan mengadakan aktiviti, kertas kerja dan nama-nama syarikat yang berkenaan.


6.Apakah prosedur menghantar laporan kewangan dan aktiviti ?
J: Pelajar hendaklah menghantar laporan aktiviti dalam bentuk buletin dan salinan laporan kewangan kepada Bahagian Pembangunan Pelajar HEP selewat-lewatnya dua minggu selepas program berlansung.


7. Apakah Prosedur untuk menubuhkan badan pelajar ?
J: Pelajar hendaklah mengisi borang permohonan penubuhan organisasi pelajar, dan melengkapkan permohonan untuk menubuhkan badan pelajar. Borang tersebut hendaklah dihantar bersama dengan surat dan minit mesyuarat penubuhan kelab/persatuan.


8. Apakah prosedur untuk mengaktifkan semula kelab/ persatuan ?
J: Pelajar perlu melengkapkan borang permohonan keaktifan organisasi berserta dengan surat tunjuk sebab untuk mengaktifkan semula kelab/ persatuan tersebut.


9. Bagaimana untuk mendapatkan borang-borang tersebut ?
J : Borang tersebut boleh dimuat turun di laman web HEPA (http://hepa.ums.edu.my/index.php?option=com_content&;view=category&id=7&Itemid=41&lang=en) atau boleh  didapati di Pejabat Bahagian Pembangunan Pelajar.

HEBAHAN

Sebarang aduan dan cadangan mengenai perkhidmatan kami, layari :

Jabatan Hal Ehwal Pelajar
Bangunan Anjung Siswa,
Universiti Malaysia Sabah,
Jalan UMS, 88400, Kota Kinabalu, Sabah.
088-320000 (Ext : 4219 / 4175)
088 - 320060
pejhep[at]ums[dot]edu[dot]my
@jhepumsofficial
@jhepumsofficial