PENTADBIRAN
NAMA PEJABAT: PEJABAT PENGARAH
NAMA PEJABAT: SEKTOR PENTADBIRAN DAN SUMBER MANUSIA
PENGENALAN:
Sektor Pentadbiran dan Sumber Manusia diamanahkan untuk melaksanakan tadbir urus baik, menguruskan modal insan, kemudahan fasiliti dan kenderaan dengan berkualiti bagi memenuhi keperluan pelanggan dan pihak berkepentingan Sektor dan Kampus.
PIAGAM PELANGGAN:
i. Memproses tempahan penginapan kakitangan (tugas rasmi luar pejabat) dalam tempoh tiga (3) hari bekerja sebelum perjalanan.ii. Memproses dokumen permohonan rawatan perubatan kakitangan luar Labuan dalam tempoh dua (2) hari bekerja sebelum perjalanan.
FUNGSI PUSAT/ SEKTOR:
2. Unit Kewangan dan Aset
3. Unit Kualiti dan Korporat
4. Unit Sumber Manusia
5. Unit Kemudahan Fasiliti dan Kenderaan
6. Unit Media
7. Unit Mel Pos
HUBUNGI KAMI:
Telefon: 087-503000 ext: 400300
Emel: adminkal@ums.edu.my
Sektor Hal Ehwal Pelajar bertanggungjawab untuk merancang, mengatur, dan mengawalselia program pembangunan sahsiah pelajar. Badan ini turut berfungsi sebagai pusat khidmat maklumat dan bimbingan serta memberikan perkhidmatan kepada pelajar dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan kebajikan, perumahan pelajar, kesihatan, kaunseling, kerjaya, kegiatan persatuan, biasiswa dan bantuan kewangan pelajar. Perkhidmatan yang diberikan adalah bermatlamat mewujudkan suasana kehidupan harmonis dan terbela dalam kalangan pelajar dengan mengamalkan budaya hidup kampus yang berkualiti. Dalam usaha mencapai matlamat ini, Sektor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni beroperasi melalui beberapa pecahan seksyen seperti berikut:
- Seksyen Pentadbiran, Khidmat Pelanggan dan Alumni
- Seksyen Kebajikan dan Perkhidmatan
- Seksyen Pembangunan Sahsiah Pelajar
- Seksyen Bimbingan Kaunseling dan Kerjaya

NAMA PEJABAT: SEKTOR PEMBANGUNAN DAN PENYELENGGARAAN
PENGENALAN:
SPP merupakan Sektor teknikal di UMSKAL yang menjadi tulang belakang kepada Universiti. SPP bertindak sebagai sektor dalam melaksanakan program Pembangunan dan Penyelenggaraan di UMSKAL meliputi penyediaan infrastruktur dan prasarana terbaik untuk warga kampus.
PIAGAM PELANGGAN:
i) memastikan 90% aduan & permohonan diberi maklum balas dalam tempoh satu (1) hari bekerja.
ii) memastikan sekurang-kurangnya 70% aduan pembaikan yang diterima diselesaikan pada tahun semasa.
FUNGSI PUSAT/ SEKTOR:
1. Menyelaras dan melaksana segala urusan pentadbiran, penyeliaan fail dan rekod di peringkat sektor.
2. Bertanggungjawab dalam melaksanakan urusan kewangan yang melibatkan proses perolehan jabatan, pengurusan aset, inventori, dan lain-lain.
3. Bertanggungjawab dalam mengurus dan menyelaras persiapan serta menyediakan keperluan logistik dan teknikal bagi persiapan majlis rasmi Universiti dan aktiviti pelajar.
4. Bertanggunajawab dalam mengurus dan menyediakan maklumat kos pembaikan dan penyelenggaraan berkaitan perolehan dan kontrak kepada Jabatan.
5. Bertanggungjawab dalam merancang, mengurus, menguji, mengawal selia dan menyelenggara berkaitan sistem mekanikal termasuk memberi khidmat nasihat kepakaran.
6. Bertanggungjawab dalam merancang, mengurus, menguji, mengawal selia dan menyelenggara berkaitan sistem elektrikal termasuk memberi khidmat nasihat kepakaran.
7. Bertanggungjawab dalam merancang, mengurus hal ehwal penyelenggaraan dan pembaikan kecil berkaitan skop kejuruteraan awam termasuk memberi khidmat nasihat teknikal.
8. Bertanggungjawab dalam merancang, mengurus dan mengawal selia aktiviti penyelenggaraan lanskap, pembersihan dan kawalan makhluk perosak di UMSKAL.
9. Merancang, mengurus dan menyelenggara kenderaan Universiti.
10. Bertanggungjawab mengurus, menganalisa dan menyediakan laporan penggunaan utiliti UMSKAL.
11. Mengurus dan menyelaras hal ehwal berkaitan pendaftaran permohonan perkhidmatan dan tempahan melalui sistem TAMS.
12. Menerima dan melaksanakan segala permohonan atau aduan yang melibatkan kerja-kerja kecemasan.
13. Mengurus dan melaksanakan kerja-kerja pembaikan kecil yang dilakukan secara in-house (DIY).
HUBUNGI KAMI:
Telefon : 087-503000 ext 401800
Emel : sppumskal@ums.edu.my
PENGENALAN:
PIAGAM PELANGGAN:
sekali pelajar UMSKAL.
ii) Perkhidmatan Pelanggan - Menerima dan merekod aduan pelanggan dan memajukan kepada pegawai yang bertanggungjawab selepas aduan diterima.
a) Tempoh masa tiba (Response Time) bagi alat bantu mengajar (ABM) (10 minit) dan lain-lain (30 minit).
b) Tempoh masa selesai (Problem Resolution Time) bagi alat bantu mengajar (ABM) (30 minit) dan lain-lain (3 hari).
iii) Perkhidmatan bantuan teknikal/peralatan ICT - Memberikan perkhidmatan ICT yang berkualiti merangkumi perkakasan dan perisian kepada pelanggan UMSKAL.
FUNGSI PUSAT/ SEKTOR:
HUBUNGI KAMI:
Emel : pejbtmk@ums.edu.my

Sektor Sukan dan Rekreasi berperanan dalam membantu Jabatan Hal Ehwal Pelajar mengendalikan semua aktiviti berbentuk sukan dan rekreasi di samping memberi perkhidmatan berkaitan kemudahan, pertandingan dan khidmat nasihat dalam bidang sukan. Selain itu, bahagian ini juga berperanan membantu melaksanakan dan menjayakan Sukan Teras dan sukan berprestasi tinggi untuk menyumbang kepada pembangunan sukan Negara.
Sektor Hal Ehwal Islam dan Pengurusan Masjid ditubuhkan untuk mendidik masyarakat di Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan terhadap aplikasi agama islam dalam kehidupan di samping menyusun dan merancang aktiviti dan pembangunan Masjid. Selain itu, bertujuan untuk menyebarkan ilmu-ilmu asas seperti ilmu fardhu Ain mahupun ilmu fardhu Khifayah bagi membentuk masyarakat yang seimbang dari sudut emosi, mental dan spiritual. Bahagian ini juga merupakan pusat kepada permasalahan agama, menyelesaikan masalah sosial serta bertanggungjawab ke arah pembangunan dan perpaduan ummah khususnya masyarakat UMSKAL.

Hubungi Kami
UMS Kampus Antarabangsa Labuan
Jalan Sungai Pagar
87000 WP Labuan
+(60) 87 - 503 000
adminkal[at]ums.edu.my