Direktori |  Hubungi Kami  |   Staf   |  Pelajar  |  Pelawat  |

.

 
.

.

English (UK)BahasaMelayuMalaysiaChinese (Simplified)

Piagam Pelanggan

 
1. Mengeluarkan surat tawaran kemasukan ke universiti sekurang-kurangnya tiga hari selepas pengumuman Jabatan Pengajian Tinggi.
2. Mengeluarkan jadual kuliah semester depan pada minggu ke-10 semester semasa.
3. Mengeluarkan jadual peperiksaan akhir dan jadual pengawas bertugas pada minggu ke-12 semester semasa.
4. Memproses urusan kewangan pelajar dalam 21 hari bekerja setelah mendapat maklumat yang lengkap daripada pihak-pihak yang terlibat.
5. Memproses maklumbalas pengguna dalam 7 hari bekerja setelah mendapat maklumat yang lengkap.
6. Menyediakan kemudahan penginapan yang selesa dan selamat sekurang-kurangnya 80% kepada pelajar untuk setiap sesi pengajian.
7. Menyediakan sekurang-kurangnya 80% bahan rujukan berdasarkan struktur kursus dalam Kursus Sarjana Muda yang diterbitkan oleh Universiti Malaysia Sabah.
8. Memastikan sekurang-kurangnya 90% permohonan pengguna yang berkaitan dengan teknologi maklumat dipenuhi pada tahun semasa.
9. Memastikan kakitangan baru mendapat latihan CPD asas dalam masa setahun selepas pengambilan.
10. Memastikan 85% daripada kakitangan universiti memenuhi sekurang-kurangnya 7 hari latihan CPD setiap tahun.
 
LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN UMS

Bil

Pernyataan Piagam Pelanggan

JFPIB

Pencapaian Piagam Pelanggan

 

2014

2015

2016 

2017

2018

2019

2020

(sehingga 30 Jun 2020)

1

Mengeluarkan surat tawaran kemasukan ke universiti kepada pelajar baharu yang berjaya dalam permohonan melalui laman web UMS dalam tempoh  tiga (3)  hari berkerja selepas pengumuman Jabatan Pengajian Tinggi.

BPA

100%

 

100%

 

 100%

 

100%

100%

100%

Belum bermula

2

Memaparkan jadual kuliah semester akan datang pada minggu ke-10 semester semasa.

BPA

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

3

Memaparkan jadual peperiksaan akhir di laman sesawang UMS pada minggu ke-11 semester semasa.

BPA

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Belum bermula

4

Memproses urusan kewangan pelajar dalam 21 hari bekerja setelah mendapat maklumat yang lengkap daripada pihak-pihak yang terlibat.

BEND

100%

100%

100%

100%

100%

100%

80%

5

Memproses maklumbalas aduan pengguna dalam 7 hari bekerja setelah mendapat maklumat yang lengkap.

BPQ

-

80%

63%

100%

96%

97%

98%

6

Menyediakan kemudahan penginapan yang selesa dan selamat sekurang-kurangnya 80% kepada pelajar untuk setiap sesi pengajian.

PPPH

90%

100%

100%

100%

100%

80%

90%

7

Menyediakan sekurang-kurangnya 80% bahan rujukan berdasarkan struktur kursus dalam Kursus Sarjana Muda yang diterbitkan oleh Universiti Malaysia Sabah.

PERPUST

AKAAN

82%

58.4%

84%

79.1%

75.86%

77.42%

Analisis untuk Bulan Januari – Jun 2020 dalam proses pelaksanaan.

8

Memastikan sekurang-kurangnya 90% permohonan pengguna yang berkaitan dengan teknologi maklumat dipenuhi pada tahun semasa.

JTMK

90%

90%

92%

97%

100%

100%

99.9%

9

Memastikan kakitangan baru mendapat latihan CPD asas dalam masa setahun selepas pengambilan.

BSM

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

10

Memastikan 85% daripada kakitangan universiti memenuhi sekurang-kurangnya 7 hari latihan CPD setiap tahun

BSM

100%

87%

89%

87%

88%

86%

20%

 

 
 

 


IKUTI KAMI

ums qr150 facebook361 twitter361 utube361 flickr361 h linkedin  

CAPAIAN PANTAS

PAUTAN LUAR

mygov kpm36 mampu36