Usaha Tingkat Kualiti Perkhidmatan Perlu Berterusan: Naib Canselor

KHAMIS, 17 NOVEMBER – Perkhidmatan yang diberikan di setiap jabatan di Universiti Malaysia Sabah (UMS) perlu sentiasa bersedia dan bergerak ke arah merealisasikan hasrat Wawasan 2020 dan Pelan Pendidikan Tinggi Nasional 2015-2025.

Menurut Naib Canselor UMS, Prof. Datuk Dr. Mohd Harun Abdullah, persaingan pada hari ini menuntut setiap jabatan untuk memberi perkhidmatan yang berkualiti selaras dengan hasrat dan harapan Kementerian Pendidikan Tinggi.

“Kita perlu peka dan harus berusaha untuk memberikan yang terbaik kepada orang ramai dan pada masa yang sama cuba memenuhi harapan mereka supaya berpuas hati dan memberikan keyakinan terhadap perkhidmatan yang kita sediakan.

“Secara peribadi, saya akui jika dibandingkan 10 tahun yang lalu, pada hari ini kualiti dan kecekapan warga pentadbir universiti banyak menunjukkan perubahan ketara yang memberi faedah kepada semua pihak,” katanya dalam ucapan perasmian sempena program Hari Bertemu Pelanggan Jabatan Hal Ehwal Pelajar  dan Alumni 2016 .

Teks ucapannya disampaikan Ketua Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Azmi Jumat di perkarangan Anjung Siswa, tengahari tadi.

Menurut Datuk Harun, banyak jabatan di UMS telah melaksanakan usaha pembaharuan dan penambahbaikan khususnya sistem penyampaian perkhidmatan kepada pelajar mahupun orang ramai, termasuk usaha-usaha mengurangkan karenah birokrasi ketika pelajar dan orang ramai berurusan dengan Jabatan Hal Ehwal Pelajar.

“Begitu pun, pencapaian ini tidak harus menjadikan kita lalai dan leka serta berasa selesa untuk tidak meneruskan usaha meningkatkan lagi kualiti yang telah dicapai, kerana kita perlu sentiasa berusaha tanpa jemu untuk mendaki ke tahap yang lebih tinggi kerana dalam setiap keadaan dan masa, akan ada ruang-ruang kelemahan dan kepincangan dalam sesuatu perkhidmatan yang perlu kita perbaiki.

 “Jadikanlah maklum balas mereka sebagai kayu pengukur untuk kita bekerjasama membentuk sebuah kampus yang sentiasa memberikan perkhidmatan yang terbaik,” tambahnya. 

Sementara itu, Pengerusi Penganjur program tersebut, Alna Tugon berkata, program Hari Bertemu Pelanggan itu diadakan bagi menyampaikan dan menerima maklum balas terhadap sistem perkhidmatan Jabatan Hal Ehwal Pelajar kepada pelanggan utama universiti iaitu siswa-siswi UMS.

“Sebanyak 46 agensi dalam dan luar UMS terlibat dalam program yang berlangsung selama dua hari ini.

“Aktiviti yang diadakan ini adalah  bagi memberi peluang kepada pelajar dan orang ramai yang ingin menyalurkan maklum balas, komen, cadangan, mahupun aduan dan boleh dikemukakan kepada kaunter-kaunter yang dibuka,” katanya.

IKUTI KAMI @

CAPAIAN PANTAS

  •  Direktori Kakitangan
  • Direktori Kepakaran
  • Portal Kakitangan
  •  Portal Pelajar
  •  SmartUMS
  •  E-Respon
  •  VirtualTour@UMS
  •  UMS Institutional Repository
  •  Tempahan Ruang

PAUTAN LAIN

  •  Peta UMS
  • Data Terbuka
  • Portal Kerajaan Negeri Sabah
  • Kementerian Pengajian Tinggi (KPT)
  • MAMPU
  • Portal Kerajaan Malaysia (MyGov)
  • UMS Investment Holdings Sdn. Bhd.