Penganjuran forum bertemakan Net Zero Borneo: Innovating for Sabah’s Environmental Legacy yang menghimpunkan penggubal dasar, ahli akademik dan pemimpin industri di Universiti Malaysia Sabah (UMS) mampu memperkukuh kerjasama ke arah masa depan Borneo neutral karbon.

Naib Canselor UMS, Profesor Datuk Dr. Kasim Hj. Mansor, berkata forum tersebut menyediakan ruang perbincangan strategik untuk berkongsi pendekatan inovatif dalam melindungi kepelbagaian biodiversiti, merangka strategi pembangunan lestari dan mempercepat hala tuju Borneo ke arah neutral karbon.

“Hanya melalui sinergi dan kesatuan tekad, kita dapat menghasilkan penyelesaian yang memberi kesan berpanjangan kepada alam sekitar dan masyarakat.

“Melalui sesi-sesi yang telah dirangka, kita akan meneroka pendekatan baharu dalam perlindungan alam sekitar, strategi pembangunan mampan dan hala tuju Borneo menuju masa depan neutral karbon,” jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan forum tersebut di Insititut Biologi Tropika dan Pemuliharaan (IBTP) UMS baru-baru ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Penolong Naib Canselor (Strategik) UMS, Profesor Dr Mohammad Saffree Jeffree.

Tambahnya, UMS juga optimis bahawa hasil forum ini akan memperkukuh kedudukan Sabah sebagai peneraju kepada penyelesaian perubahan iklim di rantau Borneo, sekali gus memberi manfaat kepada generasi akan datang.

Beliau turut merakamkan penghargaan kepada IBTP, UMS atas penganjuran forum serta komitmen berterusan dalam mempromosi kesedaran alam sekitar dan kemajuan penyelidikan di UMS.

Hadir sama dalam majlis itu Timbalan Ketua Penyelidikan Jaringan Penyelesaian Pembangunan Lestari (SDSN) Asia, Profesor Emeritus Dato’ ChM. Dr. Mazlin Mokhtar; Ketua Pegawai Penyelaras dan Pengurusan Tertinggi Sekreteriat Sabah Maju Jaya, Datuk Haji (Datu) Rosmadi Datu Sula; dan Pengarah IBTP UMS, Profesor Madya Dr. Fiffy Hanisdah Saikim.

 

Usaha Universiti Malaysia Sabah (UMS) dalam memperkukuh kesejahteraan komuniti luar bandar terus dizahirkan menerusi kejayaan projek Makmal Hidup Mikro Logi Rawatan Air Bersih yang kini membekalkan air bersih dan selamat kepada pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bongkul, Pitas.

Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) UMS, Profesor Ir. Dr. Rosalam Hj. Sarbatly berkata, projek berkenaan yang diketuai oleh Dr Nur Zaida Zahari dari Fakulti Sains dan Teknologi (FST) dengan sokongan Dana Living Lab UMS, melibatkan pemasangan sistem rawatan air bersih berasaskan reka bentuk modular kejuruteraan yang memberi manfaat kepada kira-kira 180 pelajar asrama sekolah tersebut.

Beliau berkata, sebelum pelaksanaan projek itu, sumber air utama sekolah dilaporkan tercemar akibat sistem kumbahan lama yang tidak berfungsi sepenuhnya, mengakibatkan kandungan bakteria E. coli yang tinggi dan menyebabkan pelajar sering mengalami masalah kulit.

“Sistem yang dibangunkan ini bukan sahaja berfungsi menapis dan merawat air, malah dilengkapi teknologi pemantauan pintar berasaskan Internet Pelbagai Benda (IoT) yang membolehkan kualiti air dipantau secara langsung dari kampus induk UMS di Kota Kinabalu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Audit dan lawatan penarafan Makmal Hidup Mikro Logi Rawatan Air Bersih telah diketuai oleh Prof. Madya Dr. Fatimah Ahmedy dari Pusat Pengurusan Penyelidikan (RMC) UMS bagi menilai keberkesanan sistem rawatan serta impaknya terhadap komuniti setempat.

Dr. Rosalam berkata, kejayaan projek itu merupakan contoh terbaik bagaimana penyelidikan universiti dapat diterjemahkan kepada manfaat sebenar untuk masyarakat.

“Projek ini membuktikan bahawa hasil penyelidikan UMS tidak terhenti di makmal, tetapi sampai kepada masyarakat yang memerlukannya,” katanya.

Beliau turut memaklumkan bahawa UMS merancang untuk menambah baik sistem tersebut dengan penggunaan teknologi membran termaju, selain mengalu-alukan kerjasama serta sumbangan pihak industri dan korporat bagi menaik taraf sistem kumbahan serta tangki septik sekolah melalui inisiatif tanggungjawab sosial korporat (CSR).

Menurutnya, usaha itu selaras dengan komitmen berterusan UMS dalam mendukung peranan universiti sebagai pemangkin pembangunan mampan dan kesejahteraan komuniti luar bandar di Sabah.

 

Program Kids Art & Craft Camp 2025 anjuran Program Pendidikan Awal Kanak-Kanak (PAKK), Fakulti Pendidikan dan Pengajian Sukan (FPPS), Universiti Malaysia Sabah (UMS) baru-baru ini mampu memupuk kreativiti dan imaginasi kanak-kanak melalui aktiviti seni dan kraf yang menyeronokkan.

Timbalan Dekan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni FPPS, Prof. Madya Dr. Roslee Talip berkata, program berimpak tinggi itu menjadi platform penting untuk menghubungkan universiti dengan masyarakat melalui pendekatan pembelajaran berasaskan pengalaman sebenar (experiential learning).

“Program seperti ini bukan sahaja memberi manfaat besar kepada kanak-kanak, malah membantu mahasiswa mengasah kemahiran insaniah dan pedagogi mereka.

“Ia juga memperkukuh semangat sukarelawan serta tanggungjawab sosial dalam kalangan pelajar,” katanya dalam satu kenyataan bersempena dengan program tersebut.

Dalam pada itu, Pengarah Program, Mohd Nurhelmi Johalim memaklumkan, program itu disertai oleh 15 kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun dengan setiap peserta dibimbing oleh pelajar Tahun Tiga program PAKK yang bertindak sebagai fasilitator sepanjang aktiviti berlangsung.

“Objektif utama program ini adalah untuk membina perkembangan seimbang dari segi kognitif, sosial dan emosi kanak-kanak, di samping menyokong Matlamat Pembangunan Lestari (SDG), khususnya dalam aspek pendidikan berkualiti dan kesejahteraan mental.

“Melalui seni dan kraf, kanak-kanak berpeluang meluahkan ekspresi diri mereka dengan cara yang menyeronokkan serta didedahkan kepada nilai-nilai STEM melalui aktiviti reka bentuk dan manipulasi bahan,” katanya.

Antara aktiviti menarik yang dijalankan termasuk membuat rantai menggunakan straw, menghasilkan kupu-kupu daripada pelapik kek cawan, serta membina akuarium kotak kreatif.

Aktiviti-aktiviti tersebut bukan sahaja mengasah kemahiran motor halus, malah turut meningkatkan daya imaginasi, tumpuan dan keyakinan diri peserta.

Selain memberi manfaat kepada kanak-kanak, program itu turut memberi impak positif kepada mahasiswa melalui pelaksanaan teori pendidikan dalam situasi sebenar, di samping memperkukuh kemahiran komunikasi dan pengurusan kumpulan.

Beberapa ibu bapa peserta turut melahirkan rasa teruja dan berpuas hati dengan penganjuran program berkenaan.

“Anak saya sangat seronok menyertai aktiviti ini. Dia bukan sahaja belajar membuat kraf, tetapi juga lebih berani dan yakin berinteraksi dengan rakan-rakan baharu,” kata salah seorang ibu bapa yang hadir.

FPPS turut merakamkan penghargaan kepada semua penaja yang menyokong kejayaan program termasuk Pusat Pendidikan Fleksibel UMS, Cotra Enterprise, Maika Serigraphy, Kilimu Garage Ranau, Jetama Water Sdn. Bhd., Cravory by Nabila, Cokidspace, dan Kidzoona.

 

Fakulti Pendidikan dan Pengajian Sukan (FPPS) Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah menganjurkan Matriculation English Immersion Programme (MEIP) kepada seramai 36 pelajar Kolej Matrikulasi Labuan (KML), baru-baru ini.

Program tersebut bertujuan memperkukuh kemahiran bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar KML yang bakal menduduki peperiksaan Malaysian University English Test (MUET) melalui pendekatan pembelajaran yang menyeluruh dan interaktif.

Timbalan Pengarah Kolej Matrikulasi Labuan, Syahmun Yahaya berkata aktiviti seumpama itu perlu ditekankan kerana ia penting dalam membina keyakinan pelajar menggunakan Bahasa Inggeris dalam situasi sebenar.

“Melalui program seperti ini, pelajar bukan sahaja dapat berinteraksi dengan fasilitator universiti, tetapi turut berpeluang mempraktikkannya secara aktif dalam aktiviti kumpulan dan perbincangan.

“Pendekatan ini membantu melahirkan pelajar yang lebih berani dan fasih menggunakan bahasa Inggeris,” katanya.

Syahmun turut menyatakan bahawa penguasaan bahasa Inggeris amat penting bagi membuka lebih banyak peluang dalam bidang akademik dan kerjaya sejajar dengan keperluan global masa ini.

“Bahasa Inggeris merupakan kunci kepada peluang yang lebih luas, sama ada dalam bidang akademik mahupun kerjaya.

“Semua pelajar perlu berusaha menggunakan bahasa Inggeris dalam komunikasi harian bagi membina keyakinan dan kemahiran yang berkesan,” tambahnya.

Program yang berlangsung selama tiga hari tersebut disertai oleh sembilan fasilitator UMS yang terdiri daripada mahasiswa dan pensyarah FPPS.

Peserta program merupakan para pelajar yang berada pada tahap kecekapan CEFR B1, selaras dengan ketetapan Bahagian Matrikulasi, Kementerian Pendidikan Malaysia (BMKPM).

Turut hadir dalam program berkenaan ialah Ketua Program Pendidikan TESL, Dr. Megawati Soekarno; Ketua Unit Bahasa Inggeris, Atlas Besik Niyo, dan penyelaras program, Zaherah Abdul Rahim.

 

Program Pendidikan Awal Kanak-Kanak (PAKK), Fakulti Pendidikan dan Pengajian Sukan (FPPS), Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah menganjurkan Kem Celik Literasi Awal Kanak-Kanak, baru-baru ini.

Program yang disertai seramai 25 orang kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun itu bertujuan mengisi masa lapang mereka dengan aktiviti berstruktur, menyeronokkan dan berimpak positif.

Menurut Pensyarah Kanan Program PAKK, Dr. Juppri Bacotang, literasi awal merupakan asas penting dalam pembentukan intelektual dan emosi seseorang insan.

“Melalui kem ini, kanak-kanak diberi peluang meneroka pelbagai aktiviti pembelajaran interaktif, permainan pendidikan dan seni kreatif yang dapat merangsang perkembangan kognitif, emosi, sosial serta fizikal mereka.

“Antara pengisian utama kem ialah aktiviti literasi awal interaktif yang melibatkan pelbagai pendekatan seperti bercerita, mengenal huruf, bermain fonemik dan aktiviti pemahaman awal.

“Para peserta juga menjalani penilaian kemahiran literasi awal menggunakan Kit Indikator Kemahiran Literasi Awal (Kit i-KaLAM), iaitu satu instrumen inovatif yang dibangunkan sendiri oleh saya untuk menilai tahap literasi awal kanak-kanak secara menyeluruh dan menyeronokkan,” katanya.

Beliau menjelaskan, penganjuran kem tersebut juga selaras dengan Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) yang menekankan kepentingan pendidikan awal berkualiti, kesamarataan jantina, serta pembangunan potensi kanak-kanak secara menyeluruh.

Selain memberi manfaat kepada kanak-kanak, kem ini turut memberi impak besar kepada mahasiswa program PAKK, UMS yang terlibat sebagai fasilitator dan penganjur.

“Melalui pengalaman sebenar berinteraksi serta mengendalikan aktiviti bersama kanak-kanak, para mahasiswa berpeluang mengaplikasikan teori yang dipelajari di bilik kuliah ke dalam situasi dunia sebenar.

“Penyertaan mahasiswa dalam program sebegini membina keyakinan diri, kemahiran komunikasi serta kemahiran pedagogi mereka sebagai bakal pendidik,” jelas Juppri.

Sementara itu, Pengarah Program, Vironika Gumpai meluahkan rasa puas hati dengan kejayaan penganjuran kem tersebut yang mendapat sambutan menggalakkan

daripada ibu bapa dan peserta.

“Kami berbesar hati melihat keterujaan kanak-kanak sepanjang program ini. Mereka bukan sahaja belajar mengenal huruf dan bunyi, malah membina keyakinan diri dan semangat bekerjasama. Sokongan daripada fakulti, penaja dan rakan mahasiswa amat kami hargai,” katanya.

Program berkenaan turut mendapat sokongan daripada Universiti Malaysia Sabah Flexible Education Centre (UMSFLEC), Kelab Belia Dinamik, Gunung Asli Enterprise serta beberapa penaja luar lain.

Penganjuran Kem Celik Literasi Awal Kanak-Kanak itu juga sekali gus membuktikan komitmen UMS dalam menyumbang kepada pembangunan awal kanak-kanak, memperkukuh agenda pembelajaran sepanjang hayat, serta memperkasa peranan institusi pendidikan tinggi dalam melahirkan pendidik yang berkualiti dan berjiwa masyarakat.

Halaman 1 dari 853