PENGUMUMAN DARIPADA: PUSAT PENYELIDIKAN DAN INOVASI (PPI)
PEGAWAI DIHUBUNGI: URUS SETIA, SAMB; 1034/4146/1065
SUBJEK : MAKLUMAN PEMBUKAAN PERMOHONAN SKIM GERAN PENYELIDIKAN FUNDAMENTAL (FRGS) FASA 1/2017 
 
Y.Bhg. Prof./Datuk/Datin/Dr./Tuan/Puan,
 
Sukacita dimaklumkan bahawa pihak Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) telah mengumumkan pembukaan permohonan Skim Geran Penyelidikan Fundamental (FRGS) Fasa 1/2017 bermula 15 Disember 2016 secara atas talian di sistem MyGRANTS.
 
Sehubungan itu, Y.Bhg. Prof./Datuk/Datin/Dr./Tuan/Puan adalah dipelawa untuk mengemukakan permohonan melalui portal MyGRANTS; http://mygrants.gov.my . Garis panduan geran yang terkini adalah seperti dalam lampiran atau boleh juga dimuat turun melalui portal MyGRANTS. Sebagai makluman tambahan, berikut adalah perkara-perkara yang perlu diberi perhatian:
 
  • Kertas cadangan projek penyelidikan yang menepati kriteria penyelidikan, berkualiti dan mengikut Garis Panduan FRGS (Pindaan Tahun 2017);
  • Jumlah peruntukan yang dipohon hendaklah tidak melebihi siling yang telah ditetapkan iaitu RM250,000.00 dengan tempoh penyelidikan tidak melebihi tiga (3) tahun;
  • Permohonan baharu bagi mereka yang mempunyai dan mengetuai geran FRGS perlu mempunyai bukti prestasi projek mencapai 75% (berdasarkan pencapaian yang dilaporkan dalam sistem MyGRANTS); 
  • Penyelidik yang telah diluluskan projek di bawah semua Skim Geran Penyelidikan KPT hendaklah melengkapkan Laporan Prestasi di dalam sistem MyGRANTS
  • Mengemaskini dan melengkapkan semua perkara (Maklumat Peribadi, Projek, Penerbitan, IP, Penyeliaan (Supervision), Pengajaran (Teaching), Perundingan (Consultation) dan Perkhidmatan Komuniti (Community Service)) dalam profil penyelidik dan disahkan oleh RMC dalam MyGRANTS;
  • Setiap Ketua Penyelidik hanya boleh mengemukakan satu (1) permohonan projek penyelidikan sahaja;
  • Pemohon digalakkan untuk menyimpan salinan kertas cadangan sama ada softcopy atau hardcopy sebagai backup sekiranya system MyGRANTS bermasalah;
  • Tarikh-tarikh penting permohonan FRGS:
 
Tarikh
Perkara
Catatan
Tindakan
15 Dis 2016 -
16 Jan 2017

Permohonan secara online  melalui sistem MyGRANTS

Sistem akan dibuka sehingga jam 23:59 (16 Jan 2017; Isnin)

Pemohon

17 Jan 2017 -22 Jan 2017

Penetapan dan lantikan Panel Penilai Dalaman oleh Urusetia Penyelidikan (PPI)

Penetapan Panel akan ditentukan

berdasarkan Bidang Penyelidikan

Urusetia PPI

23 Jan 2017 - 15 Feb 2017
Penilaian secara online oleh Panel Penilai Dalaman UMS
Penilaian kali pertama
Penambahbaikan kertas cadangan secara online
Penilaian kali kedua
Proses penilaian boleh dilakukan

lebih dari 2 kali tertakluk

kepada penambahbaikan yang dibuat oleh pemohon

Sistem akan dibuka sehingga jam 

23:59 (15 Feb 2017; Rabu)

Urusetia PPI Panel Penilai,

Pemohon

16 Feb 2017  - 28 Feb 2017

Penilaian dan perakuan peringkat PPI

  Penghantaran secara online melalui

      sistem MyGRANTS ke KPT

Urusetia PPI

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lampiran: Garis Panduan

PENGUMUMAN DARIPADA: SEKSYEN PENGURUSAN INOVASI PUSAT PENYELIDIKAN DAN INOVASI
SUBJEK : PELAWAAN UNTUK PERMOHONAN MOSTI SOCIAL INNOVATION (MSI) TAHUN 2017
 
YBrs. Prof./ Dr./ Tuan/ Puan,
Dengan segala hormatnya merujuk perkara di atas.
 
Dimaklumkan bahawa, Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah dijemput untuk bekerjasama dengan Malaysian Technology Development Corporation (MTDC) bagi mengemukakan cadangan projek-projek yang bersesuaian untuk dilaksanakan secara NBOS dengan MTDC, melalui permohonan MOSTI Social Innovation (MSI) tahun 2017.
  
Sehubungan itu, YBrs. Prof./ Dr./ Tuan/ Puan dipelawa untuk mengemukakan permohonan MSI 2017 sekiranya berminat. Borang permohonan yang lengkap hendaklah dikemukakan kepada pihak PPI selewat-lewatnya pada 27 Disember 2016 (Selasa) untuk dimajukan kepada pihak MTDC bagi pertimbangan dan penelitian selanjutnya. Hanya permohonan yang berjaya melepasi Fasa Penilaian di peringkat MTDC sahaja yang akan dipanjangkan kepada pihak MOSTI.
 
Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut berkenaan perkara ini, sila berhubung terus dengan urusetia berikut :
 
  • Dr. Azaze @ Azizi Hj. Abdul Adis - samb. 1171, HP: 0111-604 6130, emel:Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
  • Cik Audrey Rose Andrew - samb. 1039, HP: 014-672 8014, emel:Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
  • Pn. Rozaidah Amir Hussein - samb. 1631, HP: 013-865 5874, emel:Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
 
Turut dilampirkan :
 
Sekian, terima kasih.
 

PENGUMUMAN DARIPADA    : PUSAT PENYELIDIKAN DAN INOVASI (PPI)
PEGAWAI DIHUBUNGI            : SEKSYEN INOVASI, SAMB; 1171/1631/1034
SUBJEK                                    : MAKLUMAN PEMBUKAAN PERMOHONAN SKIM GERAN PENYELIDIKAN PEMBANGUNAN PROTOTAIP (PRGS) FASA 1/2017 
 
Y.Bhg. Prof./Datuk/Datin/Dr./Tuan/Puan,
 
Sukacita dimaklumkan bahawa pihak Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) telah mengumumkan pembukaan permohonan Skim Geran Penyelidikan Pembangunan Prototaip (PRGS) Fasa 1/2017 bermula 15 Disember 2016 secara atas talian di sistem MyGRANTS.
 
Sehubungan itu, Y.Bhg. Prof./Datuk/Datin/Dr./Tuan/Puan adalah dipelawa untuk mengemukakan permohonan melalui portal MyGRANTS; http://mygrants.gov.my. Sebagai makluman tambahan, berikut adalah perkara-perkara yang perlu diberi perhatian:
 
  • Kertas cadangan projek penyelidikan yang menepati kriteria penyelidikan, berkualiti dan mengikut Garis Panduan PRGS (Pindaan Tahun 2017);
  • Jumlah peruntukan yang dipohon hendaklah tidak melebihi siling yang telah ditetapkan iaitu RM500,000.00 dengan tempoh penyelidikan tidak melebihi dua (2) tahun;
  • Skim PRGS dibuka kepada semua penyelidik yang memenuhi syarat permohonan dan telah melengkapkan projek terdahulu(berdasarkan pencapaian yang dilaporkan dalam sistem MyGRANTS);
  • Mengemaskini dan melengkapkan semua perkara (Maklumat Peribadi, Projek, Penerbitan, IP, Penyeliaan (Supervision), Pengajaran (Teaching), Perundingan (Consultation) dan Perkhidmatan Komuniti (Community Service)) dalam profil penyelidik dan disahkan oleh RMC dalam MyGRANTS;
  • Setiap Ketua Penyelidik hanya boleh mengemukakan satu (1) permohonan projek penyelidikan sahaja;
  • Pemohon digalakkan untuk menyimpan salinan kertas cadangan sama ada softcopy atau hardcopy sebagai backup sekiranya system MyGRANTS bermasalah;
 
  • Tarikh-tarikh penting permohonan PRGS:
 
Tarikh
Perkara
Catatan
Tindakan
15 Dis 2016 -
15 Jan 2017
Permohonan PRGS secara online  melalui sistem MyGRANTS
 
Pemohon
16 Jan 2017 - 17 Jan 2017
Penetapan dan lantikan Panel Penilai Dalaman oleh PPI
 
berdasarkan Bidang Penyelidikan
 
00I
18 Jan 2017 - 31 Jan 2017
  1. Penilaian secara online oleh Panel Penilai Dalaman UMS
  2. Penambahbaikan kertas cadangan secara online
 
    23:59 (31 Januari; Selasa)
 
PPI, Panel Penilai dan
Pemohon
01 Feb 2017  - 14 Feb 2017
  1. Perakuan dan kelulusan peringkat PPI
  2. Penghantaran secara online melalui sistem MyGrants
 
 
PPI
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dilampirkan bersama ini carta alir proses permohonan PRGS 2017 serta garis panduan terkini untuk makluman dan rujukan lanjut di pihak YBrs. Prof./Dr./Tuan/Puan.
 

Pengumuman Daripada
: Jabatan Pendaftar
Subjek
Pekeliling Pendaftar Bilangan 8 Tahun 2016: Markah Pemberat Bagi Kakitangan Akademik Dan Kumpulan Pentadbir Akademik Di UMS
 
Y.Brs. Prof./Dato’/Datin/Dr./Tuan/Puan;
 
PEKELILING PENDAFTAR BILANGAN 8 TAHUN 2016: MARKAH PEMBERAT BAGI KAKITANGAN AKADEMIK DAN KUMPULAN PENTADBIR AKADEMIK DI UMS
 
Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.
 
2.       Bersama ini disertakan Pekeliling Pendaftar Bilangan 8 Tahun 2016 yang jelas maksudnya mengenai perkara tersebut di atas untuk makluman dan tindakan lanjut pihak Y.Brs. Prof./Dato’/Datin/Dr./Tuan/Puan.
 
3.       Mohon perkara ini dimaklumkan kepada semua kakitangan di J/F/P/I/U/B masing-masing. Pekeliling tersebut boleh dicapai melalui laman web Jabatan Pendaftar (http://www.ums.edu.my/pendaftar/).
 
Segala perhatian dan kerjasama dari pihak Y.Brs. Prof./Dato’/Datin/Dr./Tuan/Puan, dalam perkara ini amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan terima kasih.
 
Sekian.
 
Yang ikhlas,
TALIB ABDULLAH SHANI
Ketua
Bahagian Pentadbiran & Governan
Jabatan Pendaftar
b.p. Pendaftar