[ARTIKEL BIUMS Siri 3/2025] Oleh: Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS Risiko integriti merupakan salah satu ancaman paling senyap tetapi paling berbahaya dalam sesebuah organisasi. Ia bukan hanya soal rasuah...
[ARTIKEL BIUMS Siri 2/2025] Oleh : Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS Dalam dunia pengurusan awam dan institusi pendidikan tinggi, risiko integriti semakin menjadi isu yang menuntut perhatian serius. Integriti...
[ARTIKEL BIUMS Siri 1/2025] Oleh : Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS “Rasuah adalah musuh dalam selimut. Ia perlahan-lahan merosakkan kepercayaan dan integriti sesebuah institusi dari dalam.” Begitulah hakikat yang...
Industri halal Malaysia dijangkakan berkembang kepada US$113.2 bilion menjelang 2030 dan menyumbang kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 8.1 peratus pada tahun 2025 menerusi Pelan Induk Industri Halal (HIMP)...
Artikel Oleh: Prof. Madya Dr. Caroline Geetha A/P B. Arokiadasan, Felo Penyelidik, Pusat Pembangunan dan Perancangan Ekonomi, Fakulti Perniagaan, Ekonomi dan Perakaunan, Universiti Malaysia Sabah Apabila Amerika Syarikat mengumumkan tarif...
(Utusan Malaysia, 21 Ogos 2024) BEBERAPA hari lalu, media massa melaporkan dua berita penting dalam bidang ekonomi negara. Pertama ialah pengukuhan Ringgit Malaysia (RM) berbanding dolar Amerika Syarikat (dolar AS)...
Oleh: Dr. Eko Prayitno Joko, Ketua Program Sejarah, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Malaysia Sabah. Dari terjajah kepada merdeka. Dari Persekutuan Tanah Melayu ke Persekutuan Malaysia. Dari Hari Kebangsaan...
Oleh: Prof. Datuk Dr. Mohd Harun Abdullah, Profesor dan Felo Utama di Pusat Penyelidikan Pulau-Pulau Kecil (SIRC), Universiti Malaysia Sabah Pengenalan Pulau Layang-Layang merupakan salah satu daripada pulau milik Malaysia...
Oleh: Profesor Madya Dr. Mohd Sani Sarjadi, Timbalan Pengarah (Strategik dan Pembangunan) Pusat Instrumentasi dan Perkhidmatan Sains, UMS Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) ialah suatu proses pendidikan dan...
Oleh: Prof. Madya Dr Mohd Firdaus Mohd Hayati, Pensyarah Perubatan dan Pakar Bedah Am, Universiti Malaysia Sabah Kesibukan dalam urusan harian menyebabkan kita kerapkali cuba untuk mencuri masa untuk menyelesaikan...
Oleh Dr. Jakaria Dasan, Pengarah Pusat Komunikasi Korporat Miyolon adalah kosakata Bahasa Dusun yang sama maksudnya dengan ensambiyan dari kosakata Bahasa BajauSama. Kedua-duanya merujuk kepada pertukaran barang dari satu pihak...
Oleh: Prof. Madya Dr Mohd Firdaus Mohd Hayati, Pensyarah Perubatan dan Pakar Bedah Am, Universiti Malaysia Sabah “Doktor, saya sudah satu bulan membuang air besar berdarah. Cuma, disebabkan ia tidak...
Berikut adalah merupakan Piagam Pelanggan Universiti Malaysia Sabah
Pengajaran & Pembelajaran
Mengeluarkan surat tawaran kemasukan ke universiti kepada pelajar baharu yang berjaya dalam permohonan melalui laman web semakan kemasukan UMS dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas pengumuman Jabatan Pengajian Tinggi.
*Bahagian Perkhidmatan Akademik
Memastikan surat keputusan sidang viva-voce dikeluarkan pada hari yang sama sidang viva-voce dijalankan.
*Pusat Pengajian Pascasiswazah
Penyelidikan & Inovasi Pengkomersilan
Memberikan maklumbalas keputusan kelulusan permohonan Geran Penyelidikan dalam tempoh lima (5) hari bekerja.
*Pusat Pengurusan Penyelidikan
Pengantarabangsaan
Mengeluarkan surat tawaran pelajar prasiswazah dalam tempoh 10 hari selepas permohonan lengkap diterima dari calon.
*Pusat Pengantarabangsaan & Penglibatan Global
Penerbitan
Menerbitkan buku dalam tempoh enam (6) bulan dari tarikh penerimaan manuskrip lengkap.
Menerbitkan jurnal dalam tempoh tiga (3) bulan dari tarikh penerimaan sidang editor.
*Penerbit UMS
Service Delivery System
Mengeluarkan Surat Panggilan Temuduga dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja sebelum tarikh temuduga diadakan
Mengeluarkan Surat Tawaran Lantikan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas menerima Petikan Minit dari Pihak Berkuasa Melantik.
*Bahagian Sumber Manusia, Jabatan Pendaftar
Memastikan dasar, peraturan dan pekeliling dihebahkan kepada warga kampus dalam tempoh 14 hari bekerja selepas mendapat kelulusan Lembaga Pengurusan Universiti (LPU).
*Bahagian Pentadbiran & Governan, Jabatan Pendaftar
Memproses bayaran bagi tuntutan perolehan pembekal atau kakitangan dalam tempoh 14 hari bekerja setelah mendapat dokumen lengkap.
*Jabatan Bendahari
Memastikan maklumbalas pelanggan diselesaikan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja setelah mendapat maklumat yang lengkap.
*Pusat Jaminan Kualiti
Memproses dan meluluskan permohonan bantuan kebajikan dalam tempoh tujuh (7) hari masa bekerja.
*Jabatan Hal Ehwal Pelajar
Menyelaraskan dan memastikan sebarang aduan rasmi berkenaan kemudahan fasiliti kolej kediaman pelajar diselesaikan dalam tempoh tujuh (7) hari masa bekerja.
*Pusat Pengurusan NR dan Fasiliti Perumahan Pelajar
Memastikan kerja analisis bagi bilangan sampel tidak melebihi 20 diselesaikan dalam tempoh 14 hari bekerja.