Gelombang protes besar-besaran yang tercetus di Indonesia sejak Ogos lalu memberi isyarat jelas tentang ketidakpuasan rakyat terhadap kerajaan negara itu, dan dalam masa sama dilihat sebagai amaran kepada Malaysia untuk...
[ARTIKEL BIUMS Siri 15/2025] Dikeluarkan oleh: Bahagian Integriti UMS Peranan Bahagian Integriti: Memastikan Kepatuhan dan Ketelusan Bahagian Integriti UMS berfungsi selaras dengan mandat yang digariskan oleh Akta 605 Akta Badan-Badan...
[ARTIKEL BIUMS Siri 13/2025] Oleh: Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS Ketelusan bukan sekadar prinsip pengurusan, tetapi satu kuasa yang mampu membentuk kepercayaan, memperkukuh prestasi dan mencerminkan nilai integriti sesebuah...
[ARTIKEL BIUMS Siri 12/2025] Oleh: Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS Integriti bukan sekadar nilai organisasi, tetapi asas penting yang menentukan arah dan kejayaan sesebuah institusi. Poster 'Integriti Bermula Dengan...
[ARTIKEL BIUMS Siri 11/2025] Oleh: Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS Tribunal bagi Antigangguan Seksual (TAGS) merupakan satu inisiatif penting kerajaan Malaysia dalam usaha menegakkan keadilan bagi mangsa gangguan seksual....
[ARTIKEL BIUMS Siri 10/2025] Oleh: Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS Bayangkan anda melangkah ke tempat kerja dengan semangat dan harapan untuk menyumbang serta berkembang dalam kerjaya. Namun, semua itu...
[ARTIKEL BIUMS Siri 8/2025] Oleh: Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS Pendahuluan: Di Pintu Gerbang Harapan Setiap tahun, ribuan anak muda melangkah masuk ke pintu gerbang universiti awam kita. Mereka...
[ARTIKEL BIUMS Siri 7/2025] Oleh: Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS Pendahuluan: Sebuah Persimpangan Kritikal Setiap bangsa akan tiba di satu persimpangan kritikal dalam perjalanannya, di mana pilihan yang dibuat...
Oleh Profesor Ir. Dr. Nurmin Bolong Pengarah Pusat Pengurusan Strategik UMS (Pensyarah Program Kejuruteraan Awam UMS) Dalam era pendidikan tinggi yang semakin dinamik, mencabar dan berdaya saing, universiti perlu memperbaiki...
[ARTIKEL BIUMS Siri 5/2025] Oleh: Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS Dalam dunia kerja hari ini yang makin mencabar, integriti bukan lagi sekadar kata-kata manis dalam dasar organisasi. Ia adalah...
[ARTIKEL BIUMS Siri 4/2025] Oleh: Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS Bayangkan situasi ini: anda sedang bekerja lewat malam di pejabat, seorang diri. Tiba-tiba, ternampak sampul coklat atas meja mesyuarat....
[ARTIKEL BIUMS Siri 10/2025] Oleh: Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS Sebagai penjawat awam dalam institusi pendidikan tinggi, warga universiti perlu memahami bahawa penglibatan politik bukanlah ruang kebebasan mutlak. Ia...
Berikut adalah merupakan Piagam Pelanggan Universiti Malaysia Sabah
Pengajaran & Pembelajaran
Mengeluarkan surat tawaran kemasukan ke universiti kepada pelajar baharu yang berjaya dalam permohonan melalui laman web semakan kemasukan UMS dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas pengumuman Jabatan Pengajian Tinggi.
*Bahagian Perkhidmatan Akademik
Memastikan surat keputusan sidang viva-voce dikeluarkan pada hari yang sama sidang viva-voce dijalankan.
*Pusat Pengajian Pascasiswazah
Penyelidikan & Inovasi Pengkomersilan
Memberikan maklumbalas keputusan kelulusan permohonan Geran Penyelidikan dalam tempoh lima (5) hari bekerja.
*Pusat Pengurusan Penyelidikan
Pengantarabangsaan
Mengeluarkan surat tawaran pelajar prasiswazah dalam tempoh 10 hari selepas permohonan lengkap diterima dari calon.
*Pusat Pengantarabangsaan & Penglibatan Global
Penerbitan
Menerbitkan buku dalam tempoh enam (6) bulan dari tarikh penerimaan manuskrip lengkap.
Menerbitkan jurnal dalam tempoh tiga (3) bulan dari tarikh penerimaan sidang editor.
*Penerbit UMS
Service Delivery System
Mengeluarkan Surat Panggilan Temuduga dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja sebelum tarikh temuduga diadakan
Mengeluarkan Surat Tawaran Lantikan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas menerima Petikan Minit dari Pihak Berkuasa Melantik.
*Bahagian Sumber Manusia, Jabatan Pendaftar
Memastikan dasar, peraturan dan pekeliling dihebahkan kepada warga kampus dalam tempoh 14 hari bekerja selepas mendapat kelulusan Lembaga Pengurusan Universiti (LPU).
*Bahagian Pentadbiran & Governan, Jabatan Pendaftar
Memproses bayaran bagi tuntutan perolehan pembekal atau kakitangan dalam tempoh 14 hari bekerja setelah mendapat dokumen lengkap.
*Jabatan Bendahari
Memastikan maklumbalas pelanggan diselesaikan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja setelah mendapat maklumat yang lengkap.
*Pusat Jaminan Kualiti
Memproses dan meluluskan permohonan bantuan kebajikan dalam tempoh tujuh (7) hari masa bekerja.
*Jabatan Hal Ehwal Pelajar
Menyelaraskan dan memastikan sebarang aduan rasmi berkenaan kemudahan fasiliti kolej kediaman pelajar diselesaikan dalam tempoh tujuh (7) hari masa bekerja.
*Pusat Pengurusan NR dan Fasiliti Perumahan Pelajar
Memastikan kerja analisis bagi bilangan sampel tidak melebihi 20 diselesaikan dalam tempoh 14 hari bekerja.