BELAJAR @ UMS

Kami mengalu-alukan anda untuk meneroka
program Asasi kami

KeperluanProgramMohon sekarang !

Kami mengalu-alukan anda untuk meneroka
program Ijazah Sarjana Muda kami

KeperluanProgramMohon sekarang !

Kami mengalu-alukan anda untuk meneroka
program Master kami

KeperluanProgramMohon sekarang !

Kami mengalu-alukan anda untuk meneroka
program Kedoktoran kami

KeperluanProgramMohon sekarang !

Kami mengalu-alukan anda untuk meneroka
program Pelajar Antarabangsa kami

KeperluanProgramMohon sekarang !

Kami mengalu-alukan anda untuk meneroka
program UMSFLEC kami

KeperluanProgramMohon sekarang !

 

 

PENYELIDIKAN & INOVASI

Institut Penyelidikan

Pusat dan Unit Penyelidikan

Pencapaian Penyelidikan

Kemudahan Penyelidikan

Suapan tidak dijumpai

 SOROTAN UMS


Risiko Integriti: Kenapa Salah Laku Berlaku?

27 Jun 2025

[ARTIKEL BIUMS Siri 3/2025] Oleh: Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS Risiko integriti merupakan salah satu ancaman paling senyap tetapi paling berbahaya dalam sesebuah organisasi. Ia bukan hanya soal rasuah...

Risiko Integriti: Ancaman Senyap Terhadap Tadbir Urus Universiti

20 Jun 2025

[ARTIKEL BIUMS Siri 2/2025] Oleh : Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS Dalam dunia pengurusan awam dan institusi pendidikan tinggi, risiko integriti semakin menjadi isu yang menuntut perhatian serius. Integriti...

Hak Kebebasan Bersuara dan Keutuhan Integriti Institusi TYT di Sabah

16 Jun 2025

Artikel oleh: Marja Azlima Omar Pensyarah Kanan, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Malaysia Sabah Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya. document.getElementById('cloak77627b79f45db4d6eaf1953d9a11d39b').innerHTML = '';...

Rasuah: Musuh Dalam Selimut di Institusi Pendidikan

13 Jun 2025

[ARTIKEL BIUMS Siri 1/2025] Oleh : Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS “Rasuah adalah musuh dalam selimut. Ia perlahan-lahan merosakkan kepercayaan dan integriti sesebuah institusi dari dalam.” Begitulah hakikat yang...

Pengurusan Ancaman Zoonotik di Sabah: Mengapa Pendekatan ‘One Health’ Semakin Penting

06 Jun 2025

Artikel oleh: Prof. Dr. Vijay Kumar & Prof. Madya Dr. Zarina Amin Institut Penyelidikan Bioteknologi Universiti Malaysia Sabah Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya....

Pusat Perkhidmatan dan Penyelidikan Halal UMS Pemangkin Industri Halal Sabah

26 Mei 2025

Industri halal Malaysia dijangkakan berkembang kepada US$113.2 bilion menjelang 2030 dan menyumbang kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 8.1 peratus pada tahun 2025 menerusi Pelan Induk Industri Halal (HIMP)...

Adakah Tarif AS Terhadap Malaysia, Satu Ancaman atau Satu Panggilan Sedar?

21 April 2025

Artikel Oleh: Prof. Madya Dr. Caroline Geetha A/P B. Arokiadasan, Felo Penyelidik, Pusat Pembangunan dan Perancangan Ekonomi, Fakulti Perniagaan, Ekonomi dan Perakaunan, Universiti Malaysia Sabah Apabila Amerika Syarikat mengumumkan tarif...

Pengukuhan Nilai Ringgit Tidak Berlaku Dengan Sendiri

21 Ogos 2024

(Utusan Malaysia, 21 Ogos 2024) BEBERAPA hari lalu, media massa melaporkan dua berita penting dalam bidang ekonomi negara. Pertama ialah pengukuhan Ringgit Malaysia (RM) berbanding dolar Amerika Syarikat (dolar AS)...

Memikir Ulang Hari Kebangsaan, Memaknakan Hari Sabah

16 Ogos 2024

Oleh: Dr. Eko Prayitno Joko, Ketua Program Sejarah, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Malaysia Sabah. Dari terjajah kepada merdeka. Dari Persekutuan Tanah Melayu ke Persekutuan Malaysia. Dari Hari Kebangsaan...

Ekspedisi Pulau Layang-Layang: Meneroka Khazanah Sumber Alam Dan Keindahannya

24 Mei 2024

Oleh: Prof. Datuk Dr. Mohd Harun Abdullah, Profesor dan Felo Utama di Pusat Penyelidikan Pulau-Pulau Kecil (SIRC), Universiti Malaysia Sabah Pengenalan Pulau Layang-Layang merupakan salah satu daripada pulau milik Malaysia...

Menggali Potensi Peluang Kerjaya Melalui Pendidikan TVET

21 Mei 2024

Oleh: Profesor Madya Dr. Mohd Sani Sarjadi, Timbalan Pengarah (Strategik dan Pembangunan) Pusat Instrumentasi dan Perkhidmatan Sains, UMS Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) ialah suatu proses pendidikan dan...

Risiko Buasir: Elakkan Tabiat Buruk Membawa Peranti ke Tandas

13 Mei 2024

Oleh: Prof. Madya Dr Mohd Firdaus Mohd Hayati, Pensyarah Perubatan dan Pakar Bedah Am, Universiti Malaysia Sabah Kesibukan dalam urusan harian menyebabkan kita kerapkali cuba untuk mencuri masa untuk menyelesaikan...

Kajian Kepuasan Pelanggan Fakulti Kejuruteraan

Kajian Kepuasan Pelanggan Fakulti Kejuruteraan

on 16 Julai 2025

Pengumuman Daripada: Fakulti Kejuruteraan Assalamualaikum dan salam sejahtera, Bagi meningkatkan...

Pemakluman Laman Facebook Baru Perpustakaan UMS

Pemakluman Laman Facebook Baru Perpustakaan UMS

on 16 Julai 2025

Pengumuman Daripada: Perpustakaan UMS Kami dengan sukacitanya memperkenalkan Laman Facebook...

Hebahan Pengisian Jawatan Timbalan Naib Canselor (Jaringan Industri dan Masyarakat) Di Universiti Sains Malaysia

Hebahan Pengisian Jawatan Timbalan Naib Canselor (Jaringan Industri dan Masyarakat) Di Universiti Sains Malaysia

on 16 Julai 2025

Pengumuman Daripada: Jabatan Pendaftar Surat Hebahan Pengisian Jawatan Timbalan Naib...

Hebahan Pengisian Jawatan Pendaftar Di Universiti Putra Malaysia

Hebahan Pengisian Jawatan Pendaftar Di Universiti Putra Malaysia

on 16 Julai 2025

Pengumuman Daripada: Jabatan Pendaftar Surat Hebahan Pengisian Jawatan Pendaftar Di...

Pelaksanaan Pemeriksaan Mengejut Pengurusan Kewangan Pusat Tanggungjawab UMS Tahun 2025

Pelaksanaan Pemeriksaan Mengejut Pengurusan Kewangan Pusat Tanggungjawab UMS Tahun 2025

on 15 Julai 2025

Pengumuman Daripada: Sektor Pemantauan & Pematuhan, Jabatan Bendahari

Kajian Kepuasan Pelanggan Fakulti Psikologi dan Kerja Sosial

Kajian Kepuasan Pelanggan Fakulti Psikologi dan Kerja Sosial

on 15 Julai 2025

Pengumuman Daripada: Fakulti Psikologi dan Kerja Sosial Untuk makluman, Fakulti...

Webinar 4.0: Dari Coretan Ke Tulisan Asas

Webinar 4.0: Dari Coretan Ke Tulisan Asas

on 15 Julai 2025

Pengumuman Daripada: Unit Pemulihan Cara Kerja, Hospital UMS Asas Pre-Writing...

Program Kesedaran Integriti Pusat Jaminan Kualiti Siri 1/2025

Program Kesedaran Integriti Pusat Jaminan Kualiti Siri 1/2025

on 15 Julai 2025

Pengumuman Daripada: Pusat Jaminan Kualiti

Iklan Pengambilan Felo Kolej Kediaman Tun Fuad Sesi 2025/2026

Iklan Pengambilan Felo Kolej Kediaman Tun Fuad Sesi 2025/2026

on 15 Julai 2025

Pengumuman Daripada: Kolej Kediaman Tun Fuad

Jemputan Menyertai Projek Penyelidikan Asia-Pacific Telecommunity Tahun 2025: Extra Budgetary Contribution from Japan (EBC-J 2025)

Jemputan Menyertai Projek Penyelidikan Asia-Pacific Telecommunity Tahun 2025: Extra Budgetary Contribution from Japan (EBC-J 2025)

on 15 Julai 2025

Pengumuman Daripada: Pusat Pengurusan Penyelidikan Tatacara Permohonan Projek Penyelidikan Asia-Pacific...

Kajian Kepuasan Pelanggan Fakulti Perhutanan Tropika

Kajian Kepuasan Pelanggan Fakulti Perhutanan Tropika

on 14 Julai 2025

Pengumuman Daripada: Fakulti Perhutanan Tropika Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera,...

Berita

Rencana

Hebahan

 KAMPUS @ UMS


 

Artikel oleh: 

Prof. Dr. Vijay Kumar & Prof. Madya Dr. Zarina Amin

Institut Penyelidikan Bioteknologi

Universiti Malaysia Sabah

Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

 

 

Borneo merupakan kawasan luas yang kaya dengan biodiversiti yang menakjubkan : hutan hujan yang subur, sungai sungai dan pelbagai hidupan liar yang telah sekian lama wujud bersama komuniti manusia. Namun, selaras dengan pembangunan pesat di Sabah, interaksi di antara manusia, ternakan dan hidupan liar semakin meningkat. Sekali gus ini meningkatkan risiko penyakit zoonotik, iaitu penyakit yang berpunca daripada patogen yang berpindah dari haiwan ke manusia.

 

Kejadian pandemik COVID-19 sekitar 2020 - 2022 telah meningkatkan aktiviti pemantauan biologi (biosurveillance) secara global pada skala yang lebih besar. Walaubagaimanapun, amalan langkah berjaga-jaga sebagai pengajaran daripada krisis tersebut telah mula dilupakan oleh ramai pihak. Di wilayah seperti Sabah, di mana interaksi manusia dan hidupan liar berlaku dengan sangat kerap, pemantauan biologi perlu dikekalkan sebagai keutamaan oleh jabatan-jabatan Kerajaan yang terlibat. Ini adalah kerana penularan penyakit berjangkit bukan sahaja mampu mengganggu kesihatan awam, tetapi seperti yang terlihat dari pandemik COVID-19, ia juga boleh memberikan impak negatif dan menjejaskan sektor pelancongan, pertanian serta usaha pemuliharaan biodiversiti.

 

 

Ancaman Penyakit Zoonotik yang Semakin Meningkat di Borneo

 

Di antara penyakit zoonotik yang paling banyak didokumentasikan di Borneo merupakan penyakit malaria Plasmodium knowlesi dari perumah asal monyet macaque yang disebar melalui nyamuk. Dengan peningkatan aktiviti komuniti luar bandar Sabah yang semakin banyak berkembang ke kawasan hutan dan sekitarnya, risiko pendedahan kepada monyet macaque sekali gus kepada penyakit ini turut meningkat. Lebih membimbangkan, sejak kebelakangan ini penyakit malaria zoonotik ini merekodkan jumlah kes tertinggi di negeri Sabah.

 

Selain malaria yang dibawa oleh monyet, burung kelawar di Sabah turut dikenal pasti sebagai pembawa pelbagai jenis koronavirus baru mirip SARS dan COVID-19. Penemuan ini menonjolkan risiko yang mungkin dihadapi pelancong dan penduduk tempatan yang mengunjungi gua -gua yang dihuni oleh burung kelawar.

 

Industri ternakan ayam di Sabah juga pernah berhadapan dengan wabak influenza burung patogenik tinggi (H5N1) pada tahun 2018. Virus ini merebak dengan cepat sehingga ribuan ayam terpaksa dihapuskan. Walaupun tiada kes jangkitan manusia dilaporkan, kehadiran antibodi terhadap virus tersebut di dalam kalangan individu tertentu mencadangkan kemungkinan wujudnya penularan zoonotik terdahulu.

 

Di Sarawak pula, penyakit anjing gila (rabies) setakat ini masih kekal sebagai penyumbang kepada hampir semua kes berkaitan di Malaysia. Memandangkan Sabah berkongsi sempadan dengan Sarawak, maka segala usaha vaksinasi serta aktiviti pemantauan penyakit berjangkit yang berterusan amat penting untuk mencegah penularan ‘rabies’ di negeri ini.

 

 

Cabaran Baharu Kesihatan Haiwan

 

Penyakit yang menjejaskan ternakan dan hidupan liar turut menjadi perhatian. Penyakit ‘Newcastle Disease ’ dan Bronkitis Berjangkit telah menjejaskan industri ayam pedaging di Sabah, menjadikan vaksin sedia ada kurang berkesan. Walaupun ayam yang dijangkiti tidak secara langsung mengancam manusia, kemerosotan ternakan memberi kesan kepada keselamatan makanan dan pendapatan penternak.

 

Hidupan laut juga tidak terkecuali. Di Pulau Mabul dan perairan sekitarnya, semakin banyak penyu laut dilaporkan menghidap fibropapillomatosis — sejenis penyakit yang disebabkan oleh virus herpes, yang menyebabkan ketumbuhan melemahkan dan memerlukan campur tangan manusia untuk kelangsungan hidup. Survelan kesihatan juga penting di kawasan perairan Sabah yang masih belum tercemar bagi melindungi spesies terancam ini.

 

Selain itu, Demam Babi Afrika (ASF) telah memusnahkan populasi babi liar dan ternakan di Sabah. Walaupun ASF tidak menjangkiti manusia, penyebarannya yang pantas dalam kalangan Sus barbatus (babi berjanggut) memberi impak besar dari segi ekologi dan ekonomi. Kehilangan haiwan ini boleh mengganggu ekosistem serta menjejaskan amalan memburu tradisional masyarakat peribumi.

 

 

Jangkitan Kuman dari Tanah Air dan Pembawa Tikus

 

Penyakit seperti melioidosis yang dibawa oleh bakteria patogenik Burkholderia pseudomallei, yang merebak di Sabah berupaya menjangkiti manusia serta hidupan liar termasuk orang utan dan monyet macaque. Ancaman lain yang berterusan ialah leptospirosis: sejenis jangkitan

 

bakteria yang merebak melalui air tercemar dan sering dibawa oleh tikus. Bakteria Bartonella yang berkaitan dengan tikus juga didapati sangat meluas di kawasan bandar di Borneo. Ancaman tersembunyi ini menekankan keperluan pemantauan alam sekitar secara berterusan.

 

 

Tingkah Laku Manusia dan Penularan Penyakit

 

Antara cabaran terbesar dalam pencegahan penularan wabak penyakit merupakan aktiviti manusia sendiri. Kegiatan pemburuan haiwan secara haram dan perdagangan hidupan liar masih berleluasa walaupun terdapat beberapa usaha penguatkuasaan yang dijalankan selain dari usaha-usaha pemuliharaan haiwan dari badan badan terlibat. Hidupan liar seperti tenggiling masih diperdagangkan secara senyap di pasar-pasar tempatan. Walaupun belum ada virus zoonotik yang dikenal pasti di dalam tenggiling di Sabah setakat ini, risiko penularan jangkitan penyakit tetap tinggi. Penguatkuasaan yang lebih tegas amat diperlukan untuk membendung aktiviti ini.

 

Melihat ke hadapan, projek-projek pembangunan luar bandar berskala besar sebagai contoh pembinaan ibu negara baharu Indonesia, Nusantara di Kalimantan Timur, dijangka mampu menggugat habitat hidupan liar secara besar-besaran. Di simpang itu peningkatan pembalakan, peluasan pertanian dan pembinaan empangan hidro dijangka mampu memburukkan konflik manusia-hidupan liar serta meningkatkan risiko penularan penyakit.

 

 

Langkah Ke Hadapan: Memperkukuh Biosurvelan One Health

 

Aktiviti pemantauan ‘biosurveillance’ di Sabah pada waktu ini melibatkan pelbagai agensi kerajaan, institusi akademik serta organisasi pemuliharaan; walaubagaimanapun kekangan2 seperti dana yang terhad, peralatan usang dan kurang penyelarasan mampu menjejaskan kelancaran aktiviti pemantauan ini. Pendekatan One Health — yang menggabungkan kesihatan manusia, haiwan dan alam sekitar — perlu diperkukuh untuk mengatasi cabaran ini.

 

Sehubungan dengan itu, lima strategi utama telah dicadangkan:

 

  1. Pemantauan Genomik dan Analitikal Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence): Menggunakan penjujukan generasi baharu, pemantauan DNA persekitaran (eDNA) dan kecerdasan buatan untuk mengesan patogen baru.
  1. Libat Urus dan Pendidikan Komuniti: Memberi pendidikan kepada komuniti luar bandar dan masyarakat peribumi mengenai risiko zoonotik dan strategi pencegahan.
  1. Penguatkuasaan Lebih  Tegas  terhadap  Pemburuan  Haram: Mengukuhkan kerjasama antara agensi kerajaan dan NGO untuk membanteras perdagangan hidupan liar.
  2. Dasar Guna Tanah Lestari: Menggalakkan pembangunan berasaskan pemuliharaan bagi mengurangkan konflik manusia-hidupan liar.
  1. Penyepaduan Dasar dan Peningkatan Pembiayaan: Memastikan sumber tambahan untuk biosurvelan dan mengintegrasikan pendekatan One Health dalam dasar kebangsaan.

 

Penutup

 

Biodiversiti Sabah merupakan khazanah dunia, namun pada masa yang sama menjadi titik panas kepada kemunculan penyakit berjangkit baharu. Ketika aktiviti manusia terus mengubah landskap dan ekosistem, usaha biosurvelan proaktif dan pengukuhan pendekatan ‘One Health’ amat diperlukan.

 

Kami menyeru penubuhan satu pasukan petugas antara disiplin yang merangkumi pakar kesihatan awam, pemuliharaan, virologi, teknologi AI dan pembuat dasar. Dengan menggabungkan kepakaran dan memanfaatkan teknologi terkini, Sabah boleh melindungi rakyatnya dan khazanah biodiversitinya untuk generasi akan datang.

 

[ARTIKEL BIUMS Siri 3/2025]

 

Oleh: Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS

 

Risiko integriti merupakan salah satu ancaman paling senyap tetapi paling berbahaya dalam sesebuah organisasi.

Ia bukan hanya soal rasuah semata-mata, tetapi meliputi salah guna kuasa, penyelewengan, konflik kepentingan, dan kegagalan mematuhi prinsip etika kerja.

Di Malaysia, termasuk institusi pendidikan, risiko integriti sering berlaku disebabkan oleh beberapa faktor utama atau dikenali sebagai “drivers” risiko integriti.

 

  1. Kepimpinan yang Tidak Menunjukkan Teladan Integriti

Budaya integriti bermula dari atas. Apabila pemimpin organisasi tidak menunjukkan teladan yang baik seperti bersikap pilih kasih, mengabaikan prosedur, atau memandang ringan terhadap salah laku, staf di bawah akan ikut cara yang sama. Jika pengurusan tertinggi tidak konsisten dalam mempraktikkan nilai integriti, mesej kepada warga kerja adalah bahawa etika boleh dikompromi demi kepentingan.

 

  1. Sistem Kawalan Dalaman yang Lemah

Ketiadaan semakan atau audit yang teliti dalam sistem kewangan, pentadbiran, atau perolehan membuka ruang besar untuk penyelewengan berlaku. Jika prosedur tidak dipatuhi atau tiada pemantauan berkala, kemungkinan besar salah laku akan berulang tanpa disedari. Contohnya, tuntutan perjalanan yang tidak sah atau penyalahgunaan peruntukan penyelidikan.

 

  1. Tekanan Prestasi dan Ganjaran Tidak Seimbang

Apabila staf dikejar dengan sasaran KPI yang tinggi tanpa sokongan sewajarnya, mereka mungkin memilih jalan pintas seperti memalsukan laporan atau melanggar garis panduan semata-mata untuk kelihatan berjaya. Dalam konteks universiti, tekanan ini mungkin datang dari tuntutan penerbitan, penyelidikan, dan pencapaian akademik.

 

  1. Ketiadaan Mekanisme Pelaporan yang Selamat

Ramai pekerja takut untuk melaporkan kes salah laku kerana bimbang akan dikenakan tindakan balas. Tanpa saluran aduan yang telus, selamat, dan dipercayai, kesalahan akan terus berlaku dalam diam. Ini menyebabkan budaya takut dan membiarkan salah laku berkembang.

 

  1. Konflik Kepentingan Tidak Diurus

Apabila individu terlibat dalam membuat keputusan tanpa mendedahkan hubungan peribadi atau kepentingan lain, risiko integriti sangat tinggi. Contoh paling mudah adalah apabila staf memberi sokongan kepada vendor, pelajar, atau rakan yang ada kaitan tanpa pengisytiharan yang sah.

 

Kesimpulannya, memahami punca utama risiko integriti sangat penting untuk memperbaiki budaya organisasi.

Justeru mana-mana organisasi perlu menumpukan kepada pembinaan sistem kawalan yang kukuh, memperkukuh kepimpinan berintegriti, dan menyediakan saluran pelaporan yang mesra dan dilindungi.

Integriti bukan hanya tanggungjawab Bahagian unit integriti, ia tanggungjawab semua.

 

(Artikel ini merupakan usaha berterusan Bahagian Integriti UMS dalam memupuk budaya integriti di kalangan warga kampus. Pengukuhan Integriti dan Pencegahan rasuah bermula dari hati yang jujur dan tindakan yang berani.)

 

 

[ARTIKEL BIUMS Siri 2/2025]

 

Oleh : Darwis Awang, Pengarah Bahagian Integriti UMS

 

Dalam dunia pengurusan awam dan institusi pendidikan tinggi, risiko integriti semakin menjadi isu yang menuntut perhatian serius.

Integriti bukan hanya tentang tidak melakukan rasuah, tetapi mencakupi etika kerja, ketelusan, tanggungjawab, dan amanah dalam menjalankan tugas. Kegagalan memelihara integriti boleh mencetuskan pelbagai kesan buruk, termasuk keruntuhan kepercayaan, ketirisan kewangan dan kerosakan reputasi institusi.

Di peringkat negara, laporan tahunan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menunjukkan bahawa kes-kes salah guna kuasa dan rasuah masih tinggi, khususnya dalam sektor perolehan, pentadbiran awam, dan institusi pendidikan. Ini menandakan bahawa pengurusan risiko integriti belum diinstitusikan sepenuhnya dalam banyak organisasi.

Di peringkat universiti juga tidak terkecuali daripada menghadapi cabaran ini. Antara bentuk risiko integriti yang boleh berlaku termasuk:

  • Penyalahgunaan kuasa dalam pemberian projek atau kontrak,
  • Konflik kepentingan dalam membuat keputusan,
  • Penyelewengan peruntukan penyelidikan,
  • Ketidakpatuhan terhadap prosedur kewangan dan pentadbiran.

 

Penubuhan Bahagian Integriti yang berkecuali dan bertindak sebagai entiti pemantau di Universiti Malaysia Sabah merupakan langkah ke hadapan yang strategik.

Antara tanggungjawab Bahagian Integriti ini adalah bertindak untuk membudayakan integriti, mengesan dan menilai risiko salah laku, serta menyediakan latihan kesedaran kepada staf akademik dan pentadbiran.

Namun begitu, cabaran sebenar ialah memastikan setiap warga agensi, daripada pelajar sehingga ke pengurusan tertinggi, benar-benar menghayati budaya integriti secara konsisten dan menyeluruh, bukan sekadar simbolik.

Untuk menangani risiko ini, UMS telah mengambil beberapa inisiatif seperti penubuhan Bahagian Integriti, pelaksanaan Pelan Antirasuah Organisasi (OACP), pelaporan konflik kepentingan secara berkala, dan penyediaan saluran aduan (whistleblowing) yang lebih selamat dan mesra pengguna.

Di samping itu, penekanan terhadap pematuhan Seksyen 17A Akta SPRM 2009 mengenai liabiliti korporat juga menjadi pengingat bahawa institusi bukan sahaja perlu mengurus pekerjanya, tetapi juga mesti bertanggungjawab secara keseluruhan terhadap sebarang salah laku yang berlaku dalam organisasi.

Kesimpulannya, risiko integriti merupakan musuh senyap yang boleh menjatuhkan kredibiliti sesebuah institusi jika tidak ditangani secara sistematik.

UMS perlu terus komited bukan hanya dalam menghasilkan graduan cemerlang, tetapi juga dalam membentuk warga kerja yang berintegriti, telus dan bertanggungjawab.

Integriti bukan sekadar dasar. Ia adalah budaya dan nilai yang perlu hidup dalam setiap langkah dan keputusan organisasi.

 

(Artikel ini merupakan usaha berterusan Bahagian Integriti UMS dalam memupuk budaya integriti di kalangan warga kampus. Pengukuhan Integriti dan Pencegahan rasuah bermula dari hati yang jujur dan tindakan yang berani.)

 

 

 

Artikel oleh:

Marja Azlima Omar

Pensyarah Kanan, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan,

Universiti Malaysia Sabah

Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.  

 

Hak kebebasan untuk bersuara adalah satu perkara penting dalam sistem demokrasi moden dan sehubungan dengan itu ia merupakan satu hak asasi manusia yang dijamin di bawah Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Pada masa yang sama, integriti institusi Yang di-Pertua Negeri (TYT) Sabah adalah sesuatu yang mesti dilindungi dan dipertahankan sebagai satu simbol kestabilan negeri dan lambang keutuhan sistem berperlembagaan Malaysia yang berdaulat. Namun begitu, tidak dapat dinafikan bahawa hak kebebasan bersuara dan integriti institusi kenegaraan seperti institusi TYT di Sabah ada kalanya berada dalam situasi tegang. Perkara yang sedemikian sememangnya tidak dapat dielakkan sama sekali. Sabah sebagai wilayah Borneo dalam Persekutuan Malaysia yang unik cirinya dari segi sejarah, sosial dan politik telah menyaksikan beberapa episod di mana kritikan dan eksperesi politik masyarakat awam kelihatan seolah-olah mencabar sempadan kebebasan bersuara dan kesantunan institusi TYT. Justeru itu pengamatan yang teliti berkenaan isu ini perlu dilaksanakan bagi memastikan kedua nilai ini dapat tangani dengan baik demi kelansungan kestabilan negara. Penulisan ini bertujuan menilai secara kritis keperluan untuk mengimbangi kebebasan bersuara dan keutuhan integriti institusi TYT Sabah berdasarkan prinsip perlembangan, lunas undang-undang dan amalan politik semasa.

 

Kebebasan Bersuara dalam Kerangka Perlembagaan Malaysia

 

Perkara 10(1)(a) telah secara jelas memperuntukkan bahawa setiap warganegara Malaysia berhak untuk mengamalkan kebebasan bersuara. Walau bagaimanapun hak tersebut bukanlah sesuatu yang bersifat mutlak tanpa sebarang limitasi dan kondisi dalam perlaksanaannya. Ini adalah kerana, provisi yang sama juga turut membenarkan Parlimen untuk menggubal undang-undang yang mengenakan sekatan demi memastikan kepentingan keselamatan negara, ketenteraman awam, moral dan hak institusi-institusi negara seperti Majlis Raja Raja dan TYT terjamin dan dilindungi sewajarnya.

Berpandukan prinsip proportionality (kesepadanan) dalam undang-undang hak asasi manusia, sekatan terhadap kebebasan bersuara mestilah beralasan (legitimate), perlu (necessary) dan seimbang (proportionate). Ini bermakna sebarang larangan atau sekatan/hukuman terhadap ekspresi kekebebasan bersuara akan hanya sah sekiranya ianya dilaksanakan dengan adil dan tidak mengenepikan kebebasan demokratik secara berlebihan.

Dalam erti kata lain, prinsip proportionality ini berfungsi sebagai benteng perlindungan kepada kebebasan untuk bersuara dalam persekitaran demokarasi yang terjamin. Pihak berkuasa dipastikan tidak akan mengambil sebarang tindakan secara sewenang-wenangnya untuk menyekat eksperesi awam. Untuk memastikan prinsip ini tidak dicemari, mahkamah dan badan perundangan di Malaysia perlu dengan teliti menilai sebarang sekatan terhadap kebebasan bersuara terutamanya dalam isu-isu yang sensitif melibatkan ekspresi politik, agama, atau hak minoriti. Prinsip proportionality ini jelas sangat penting dalam mengekalkan keseimbangan antara ketertiban awam dan kebebasan individu, tuntas kepada amalan demokrasi yang sihat.

 

Keperluan Melindungi Keutuhan Integriti Institusi TYT Sabah

 

Perkara 1(2) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan Sabah sebagai salah satu negeri dalam Persekutuan Malaysia. Perkara 41 pula memperuntukkan bahawa Yang di-Pertuan Agong adalah Ketua Utama Negara. Di peringkat negeri pula, Yang di-Pertua Negeri Sabah adalah Ketua Negeri yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong untuk tempoh empat tahun mengikut Artikel 1(1) Perlembagaan Negeri Sabah. Walaupun tidak memegang kuasa eksekutif seperti yang dimilikki oleh Ketua Menteri, peranan TYT adalah penting dalam memastikan kelangsungan demokrasi berperlembagaan di Sabah. TYT juga mempunyai budi bicara dalam pelantikan Ketua Menteri – Artikel 6(3), pembubaran Dewan Undangan Negeri – Artikel 21(2), pelantikan ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri – Artikel 7(2) dan hal-hal tertentu yang menyentuh kestabilan politik negeri. Justeru, pelbagai cabaran dan kontroversi dalam konteks pelantikan, pemecatan, dan tindakan TYT telah menimbulkan persoalan mengenai keutuhan integriti institusi ini.

Selain itu, institusi TYT juga berperanan sebagai lambang perpaduan rakyat Sabah yang majmuk. Institusi TYT bertindak sebagai simbol kesatuan dan identiti kolektif rakyat Sabah, tanpa mengira latar belakang agama, etnik, atau budaya. Masyarakat pluralistik seperti Sabah amat memerlukan institusi TYT dalam mewujudkan suasana yang inklusif, supaya semua Komuniti dan setiap lapisan masyarakat merasa diwakili secara adil dalam struktur kenegaraan. Kehadiran institusi TYT, yang berdiri atas prinsip neutraliti politik, membantu meredakan ketegangan antara kumpulan etnik dan menjadi titik temu kepada semangat Sabah untuk semua. Institusi TYT juga memainkan peranan sebagai elemen penyambung antara Kerajaan Persekutuan dan Negeri, terutamanya dalam perlaksanaan dasar yang melibatkan kepentingan bersama. Umum mengetahui bahawa hubungan Persekutuan-Negeri adalah satu isu yang mencabar terutamanya berkaitan isu autonomi, hak hasil bumi, perlaksanaan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), dan perkara 20. Ternyata, institusi TYT amat berperanan sebagai pengantara moral dan simbolik yang memelihara hubungan dua hala kekal harmoni.

Peranan penting institusi TYT pasti akan tergugat sekiranya terdapat sebarang percubaan untuk mengaibkan atau meremehkan institusi ini yang akan seterusnya menjejaskan legitimasi politik dan kestabilan sosial negeri. Apa yang pasti, institusi TYT Sabah bukan sekadar memenuhi fungsi perlembagaan secara formal, tetapi juga merupakan elemen penting dalam membentuk identiti negeri, mengukuhkan perpaduan sosial, dan menyumbang kepada hubungan yang harmoni antara Kerajaan Persekutuan dan Negeri. Keutuhan dan integriti institusi ini adalah cerminan kepada kematangan politik Sabah, serta kunci kepada kestabilan dan keharmonian negara Malaysia yang berbilang bangsa dan agama.

Perlu disebut bahawa proses pemilihan Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Sabah merupakan satu proses yang teliti dan berhemah, selaras dengan peruntukan Perlembagaan Negeri Sabah dan Perlembagaan Persekutuan. Pemilihan ini melibatkan pertimbangan menyeluruh, termasuk latar belakang peribadi, pengalaman kepimpinan serta rekod perkhidmatan calon yang dicadangkan. Hanya individu yang benar-benar memenuhi kriteria kewibawaan, berintegriti tinggi serta mempunyai pemahaman mendalam terhadap hal ehwal negeri dan negara akan dipertimbangkan.

Mengikut Perkara 1(1) Perlembagaan Negeri Sabah, Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Sabah dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri Malaysia, selepas berunding dengan Ketua Menteri Sabah. Justeru, pelantikan ini bukan sahaja mencerminkan kepercayaan Kerajaan Persekutuan dan Negeri terhadap calon, malah turut mengambil kira keharmonian dan kepentingan rakyat Sabah secara menyeluruh. Proses yang teliti ini memastikan institusi Yang di-Pertua Negeri terus dihormati sebagai lambang perpaduan, kestabilan dan kebijaksanaan dalam sistem pemerintahan negeri.

 

Pertembungan antara Kritikan Awam dan Perlindungan Institusi

 

Di era digital dan pasca-Reformasi ini, kritikan orang awam terhadap institusi kerajaan seperti institusi TYT telah menjadi satu perkara biasa. Pendapat, kritikan, teguran, cemuhan semuanya boleh dimuat-naik di platform media sosial peribadi tanpa perlu ditapis oleh pihak berkuasa sebelum berbuat demikian. Contoh yang paling ketara ialah semasa krisis pelantikan Ketua Menteri Sabah pada 2018, ramai netizen, pemimpin politik dan aktivis awam dengan secara mudah dapat menyuarakan ketidakpuasan hati terhadap tindakan TYT Sabah ketika itu, Tun Juhar Mahiruddin.

Selepas Pilihan Raya Negeri Sabah 2018, satu krisis berhubung pelantikan Ketua Menteri telah berlaku. Kritikan juga turut merangkumi kemungkinan pengaruh politik luar, dan ketelusan keputusan TYT. Pada masa yang sama, terdapat juga pihak yang menganggap kritikan tersebut melampaui batas dan mencemarkan integriti institusi. Kes ini akhirnya dirujuk ke Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan, yang memutuskan bahawa pelantikan Ketua Menteri seperti yang sepatutnya.

Terkini iaitu pada awal tahun 2025 dan akhir tahun 2024, institusi TYT kembali menjadi sasaran protes awam dan demonstrasi anti rasuah mahasiswa dan aktivis. Pelantikan Tun Musa Aman sebagai TYT Sabah telah menimbulkan kemarahan awam dan kontroversi serius. Walaupun beliau telah dibebaskan daripada semua tuduhan rasuah, ramai pihak masih tetap skeptikal dan berpendapat bahawa pembebasan tersebut adalah bukti sistem keadilan yang berat sebelah. Kebimbangan yang berleluasa mengenai pelantikan Tun Musa Aman akan menjejaskan kredibiliti institusi TYT adalah sangat ketara. Tambahan lagi pelantikan tersebut juga dilihat akan melemahkan usaha melawan rasuah di peringkat negeri.

 

Garis Pemisah antara Kritikan Membina dan Penghinaan

 

Adalah penting untuk kita meneliti perbezaan antara kritikan membina terhadap tindakan institusi TYT dan penghinaan terhadap individu yang memegang jawatan tersebut. Dalam sistem demokrasi matang, pemegang jawatan awam termasuk TYT harus terbuka dan menerima penilaian awam terhadap keputusan dan tindakan mereka, tanpa menyentuh maruah atau institusi secara keseluruhan. Sebagai contoh, membangkitkan persoalan perlembagaan berhubung pelantikan Ketua Menteri adalah sah di sisi demokrasi, manakala menuduh TYT bertindak sebagai 'boneka politik' tanpa bukti nyata dan sah boleh ditafsirkan sebagai penghinaan yang menjejaskan integriti institusi.

Reaksi pihak awam dan penganalisis membincangkan kesahan tindakan TYT dalam melantik Ketua Menteri baharu tanpa pemecatan formal terhadap penyandang seperti selepas Pilihan Raya Negeri Sabah 2018 adalah satu tindakan yang dianggap sah di sisi demokrasi. Malahan kes tersebut telah mengetengahkan kepentingan dan keperluan untuk semak imbang (check and balance). Dalam kes Datuk Amir Kahar Tun Datu Mustapha v Tun Mohd Said Keruak & Anor [1995] 1 MLJ 169, Mahkamah Tinggi Sabah menyatakan bahawa TYT mempunyai kuasa budi bicara untuk melantik Ketua Menteri di bawah Perkara 6(3) Perlembagaan Negeri Sabah. Namun begitu, kuasa budi bicara tersebut mestilah digunakan dengan menghormati prinsip demokrasi dan keyakinan majoriti dalam DUN. Oleh itu, membangkitkan persoalan sama ada kuasa budi bicara TYT telah digunakan dengan betul adalah satu tindakan yang sah di sisi undang-undang malah perlu dipraktikkan secara terbuka dalam masyarakat.

Walau bagaimanapun, tuduhan yang menyifatkan TYT sebagai “boneka politik” atau “alat parti pemerintah” tanpa bukti nyata dan sah boleh dianggap sebagai menghina institusi negara dan menjejaskan maruah serta kedudukan Ketua Negeri yang dilindungi oleh kedaulatan undang-undang. Dalam kes PP v Azmi Sharom [2015] 6 MLJ 751, Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa kebebasan bersuara bukanlah satu lesen untuk menyebar-luaskan tuduhan yang boleh menjejaskan ketenteraman awam atau institusi negara. Walaupun dalam konteks akademik kebebasan berfikir adalah dihormati, namun ianya tetap tertakluk kepada batasan kebertanggungjawaban.

Selain itu, adalah penting juga untuk menegaskan semula keputusan mahkamah dalam kes Zaid Ibrahim v Kerajaan Malaysia [2020] MLJU 817. Dalam kes tersebut, mahkamah mengingatkan bahawa "institusi negara termasuk Raja dan TYT adalah entiti simbolik yang perlu dipertahankan maruahnya daripada tuduhan liar yang boleh menggugat kestabilan institusi." Maka, dalam amalan demokrasi, perbezaan antara kritikan terhadap tindakan pentadbiran dan serangan peribadi tanpa asas terhadap institusi mestilah dibezakan dengan jelas. Kritikan terhadap pelantikan Ketua Menteri, jika disertakan dengan hujahan perundangan dan fakta politik adalah sebahagian daripada perbahasan sihat dan terbuka dalam masyarakat. Sebaliknya, tuduhan berbentuk serangan peribadi yang tidak disokong dengan bukti yang jelas seperti mendakwa TYT "disogok", “ditunggang parti” atau "tidak layak moral" secara terbuka tanpa asas kukuh boleh dianggap sebagai tindakan yang melampaui batas serta boleh dikenakan disabitkan kesalahan undang-undang. Antara tindakan undang-undang yang boleh dikenakan ialah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (komunikasi jelik dalam talian) atau Kanun Keseksaan Seksyen 504 (menghina dengan niat memecah keamanan).

Perlu ditegaskan bahawa penghinaan ke atas institusi TYT boleh disamakan secara undang-undang seperti menghina institusi Yang di-Pertuan Agong (YDPA). Ini adalah kerana kedua institusi ini adalah institusi berpelembagaan yang mempunyai kedudukan yang sama tinggi dalam struktur Negeri dan Persekutuan. YDPA adalah Ketua Negara mengikut Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan manakala TYT adalah Ketua Negeri bagi negeri-negeri tanpa raja (Sabah, Sarawak, Melaka dan Pulau Pinang), berdasarkan Perkara 1(2) dan Perkara 71 Perlembagaan Persekutuan serta peruntukan negeri masing-masing. Di setiap negeri tersebut iaitu di Sabah, Sarawak, Melaka dan Pulau Pinang, TYT adalah wakil sah YDPA. Mewakili YDPA yang dimaksudkan di sini bukanlah wakil secara individu tetapi mewakili keseluruhan prinsip pemerintahan berperlembagaan dan kedaulatan undang-undang di negeri masing-masing. Ini bermakna penghinaan ke atas kedua institusi ini ibarat serangan ke atas struktur tertinggi kenegaraan yang dimaktubkan dalam Perlembagaan.

Tambahan lagi, kedudukan kedua institusi YDPA dan TYT adalah lambang perpaduan dan neutraliti politik yang memainkan peranan sebagai simbol perpaduan rakyat tanpa mengira etnik, agama dan fahaman politik. Sebarang penghinaan terhadap institusi YDPA dan TYT boleh menjejaskan persepsi awam terhadap neutraliti institusi ini, sekali gus menjejaskan kepercayaan terhadap sistem pemerintahan berparlimen dan demokrasi berperlembagaan. Ekoran implikasi yang serious akibat penghinaan ke atas institusi kenegaraan seperti YDPA dan TYT, kehormatan kedua institusi tersebut dilindungi oleh undang-undang melalui Akta Hasutan 1948. Secara spesifik, Seksyen 3(1)(a) Akta Hasutan 1948 memperuntukkan bahawa adalah menjadi kesalahan untuk membawa kebencian atau penghinaan terhadap mana-mana Raja atau Yang di-Pertua Negeri. Sehubungan dengan itu, penghinaan terhadap TYT adalah setaraf dari sudut jenayah dengan penghinaan terhadap YDPA. Melalui Keputusan penghakiman kes-kes terdahulu, mahkamah telah secara jelas mengiktiraf bahawa kedua-dua institusi ini memerlukan perlindungan yang sama dari gangguan atau serangan retorik yang berbaur kebencian. Misalnya dalam kes Public Prosecutor v. Ooi Kee Saik & Ors [1971] 2 MLJ 108, mahkamah telah memutuskan bahawa institusi Raja-Raja Melayu adalah bahagian penting dalam struktur kenegaraan dan penghinaan terhadap institusi ini adalah perbuatan yang boleh menggugat kestabilan awam. Walaupun kes ini merujuk kepada Raja-Raja Melayu, prinsipnya turut boleh diperluas kepada TYT sebagai Ketua Negeri berdasarkan struktur federalisme dan perlindungan undang-undang yang serupa.

 

Keseimbangan Jalan Tengah: Satu Penyelesaian?

 

Apa yang terjadi sejak kebelakangan ini sepertinya menuntut pihak kerajaan negeri bersama badan kehakiman untuk merangka pendekatan atau governan/tadbir-urus pengawalseliaan terhadap ekspresi awam yang seimbang. Prinsip seperti 'harm test' dan 'chilling effect' yang boleh “dopinjam” dari undang-undang antarabangsa boleh diguna pakai bagi menentukan sama ada sesuatu kenyataan benar-benar mengancam kestabilan institusi TYT atau sekadar satu bentuk kebebasan ekspresi politik.

Prinsip harm test atau "ujian kemudaratan" digunakan untuk menilai sama ada ekspresi tertentu membawa kemudaratan nyata/jelas kepada kepentingan awam seperti keselamatan negara, ketenteraman awam, atau maruah institusi.

Menurut General Comment No. 34, UN Human Rights Committee (CCPR/C/GC/34) mengenai Artikel 19 International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR), sekatan terhadap kebebasan bersuara hanya dibenarkan jika wujud risiko kemudaratan yang jelas, spesifik dan boleh dibuktikan, bukan semata-mata berdasarkan andaian atau rasa tidak selesa oleh pihak berkuasa.

“Restrictions must be necessary and proportionate to achieve a legitimate aim and must demonstrate a direct and immediate connection between the expression and the threat.”

Dalam konteks institusi TYT Sabah, jika seseorang itu menuduh TYT sebagai “boneka politik”, maka harm test perlu digunakan untuk menentukan samada kenyataan itu membawa kemudaratan nyata kepada kestabilan institusi TYT atau tuduhan tersebut cuma sekadar satu pandangan politik yang tidak membawa ancaman langsung kepada fungsi perlembagaan TYT. Jika didapati tiada bukti bahawa kenyataan tersebut menghasut keganasan, pemberontakan, atau mengganggu fungsi institusi, maka sekatan ke atas kenyataan itu tidak melepasi harm test.

Prinsip chilling effect pula merujuk kepada kesan ketakutan yang terjadi apabila individu enggan bersuara atau mengkritik secara sah kerana takut dihukum oleh undang-undang. Kesan ini merupakan satu bentuk kepincangan tidak langsung terhadap amalan demokrasi. Ini adalah kerana ketakutan tersebut akan menjadikan ruang awam seolah dibisukan akibat sekatan yang tidak seimbang.

European Court of Human Rights (ECtHR) / Mahkamah Hak Asasi Manusia Eropah dalam kes Lingens v Austria (1986) 8 EHRR 407 menekankan bahawa:

“The limits of acceptable criticism are wider with regard to the government than in relation to a private citizen… Freedom of political debate is at the very core of the concept of a democratic society.”

Sekiranya tindakan undang-undang dikenakan terhadap pengkritik TYT Sabah tanpa bukti kukuh bahawa kenyataan mereka membahayakan keselamatan atau fungsi negeri, ianya ditafsir sebagai boleh mewujudkan chilling effect. Contoh chilling effect dalam konteks integriti TYT Sabah ialah situasi di mana aktivis, wartawan dan rakyat biasa menjadi takut untuk bersuara, demokrasi deliberatif (deliberative democracy) di Sabah menjadi lesu dan kewibawaan institusi TYT kelihatan seolah kebal kerana tidak tertakluk kepada pengawasan awam. Dalam konteks Malaysia, ujian kesepadanan (proportionality test) juga perlu diguna-pakai selari dengan prinsip harm test dan chilling effect untuk menentukan sama ada sekatan terhadap kenyataan awam wajar dilaksanakan.

Tidak dapat dinafikan juga sebahagian besar konflik antara hak bersuara dan integriti TYT berpunca daripada ketidakfahaman atau kurang kepekaan awam terhadap fungsi institusi tersebut. Sehubungan dengan itu, pendidikan sivik dan program literasi perlembagaan yang menyeluruh dapat membantu rakyat menyalurkan pandangan membina secara sah, tanpa menjejaskan integriti institusi berdaulat.

Media massa dan pengendali laman sosial juga perlu mengamalkan prinsip kewartawanan beretika dalam melaporkan isu berkaitan TYT. Undang-undang berkaitan berita palsu atau fitnah perlu dikuatkuasakan secara telus dan menyeluruh (tidak selektif) demi mengelakkan penyalahgunaan kuasa oleh mana-mana pihak.

 

Kesimpulan

 

Kebebasan bersuara dalam demokrasi Malaysia memberi ruang yang luas kepada rakyat untuk menilai dan mengkritik institusi politik dan pentadbiran, termasuk TYT. Namun, prinsip undang-undang juga menuntut keseimbangan antara kebebasan bersuara dan kewajiban melindungi integriti institusi negara. Kritikan yang disokong oleh fakta dan perbahasan undang-undang adalah sah. Sebaliknya, tuduhan terhadap TYT tanpa asas kukuh bukan sahaja tidak demokratik, malah boleh membawa implikasi undang-undang dan menjejaskan kehormatan sistem Raja Berperlembagaan dan demokrasi berparlimen.

Mengimbangi kebebasan bersuara dan melindungi integriti institusi TYT di Sabah terbukti bukan satu tugas mudah, terutamanya dalam suasana politik yang sering berubah. Namun, kedua-dua elemen ini tetap perlu dipelihara secara seimbang demi menjamin kelangsungan demokrasi dan kestabilan institusi berperlembagaan. Selain itu, adalah penting untuk menegaskan lagi bahawa penghinaan ke atas institusi TYT tidak boleh diremehkan sebagai satu isu kecil kerana tindakan tersebut membawa implikasi meluas ke atas perlembagaan, simbolik dan undang-undang. Sepertimana YDPA dihormati sebagai lambang negara, TYT juga adalah lambang negeri dan kesinambungan institusi kenegaraan. Oleh itu, penghinaan terhadap institusi TYT adalah serupa sifatnya dari segi prinsip dan kesan dengan penghinaan terhadap institusi YDPA. Penghinaan ke atas kedua institusi ini sewajarnya boleh dikenakan tindakan undang-undang demi mempertahankan integrity institusi berpelembagaan.

Walau bagaimanapun institusi TYT sebagai Ketua Negeri bukanlah entiti yang kebal daripada kritikan, tetapi institusi tersebut mestilah dihormati dalam kerangka perlembagaan Persekutuan Malaysia. Dalam masa yang sama, rakyat berhak untuk menyuarakan pandangan selagi tidak bersifat fitnah atau hasutan yang merosakkan tatanan dan keharmonian negara. Maka dengan itu, pembinaan budaya demokrasi yang matang di Sabah mestilah berasaskan pada kefahaman perlembagaan, penghormatan terhadap institusi, dan amalan komunikasi yang bertanggungjawab. Hanya dengan itu, prinsip kebebasan bersuara dan keutuhan integriti institusi TYT akan saling menyumbang ke arah pengukuhan negara bangsa Malaysia yang lebih demokratik dan saksama.

Halaman 1 dari 29

PERISTIWA AKAN DATANG

FOLLOW US @

QUICK LINKS

OTHER LINKS