Usaha Universiti Malaysia Sabah (UMS) dalam memperkukuh kesejahteraan komuniti luar bandar terus dizahirkan menerusi kejayaan projek Makmal Hidup Mikro Logi Rawatan Air Bersih yang kini membekalkan air bersih dan selamat kepada pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bongkul, Pitas.

Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) UMS, Profesor Ir. Dr. Rosalam Hj. Sarbatly berkata, projek berkenaan yang diketuai oleh Dr Nur Zaida Zahari dari Fakulti Sains dan Teknologi (FST) dengan sokongan Dana Living Lab UMS, melibatkan pemasangan sistem rawatan air bersih berasaskan reka bentuk modular kejuruteraan yang memberi manfaat kepada kira-kira 180 pelajar asrama sekolah tersebut.

Beliau berkata, sebelum pelaksanaan projek itu, sumber air utama sekolah dilaporkan tercemar akibat sistem kumbahan lama yang tidak berfungsi sepenuhnya, mengakibatkan kandungan bakteria E. coli yang tinggi dan menyebabkan pelajar sering mengalami masalah kulit.

“Sistem yang dibangunkan ini bukan sahaja berfungsi menapis dan merawat air, malah dilengkapi teknologi pemantauan pintar berasaskan Internet Pelbagai Benda (IoT) yang membolehkan kualiti air dipantau secara langsung dari kampus induk UMS di Kota Kinabalu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Audit dan lawatan penarafan Makmal Hidup Mikro Logi Rawatan Air Bersih telah diketuai oleh Prof. Madya Dr. Fatimah Ahmedy dari Pusat Pengurusan Penyelidikan (RMC) UMS bagi menilai keberkesanan sistem rawatan serta impaknya terhadap komuniti setempat.

Dr. Rosalam berkata, kejayaan projek itu merupakan contoh terbaik bagaimana penyelidikan universiti dapat diterjemahkan kepada manfaat sebenar untuk masyarakat.

“Projek ini membuktikan bahawa hasil penyelidikan UMS tidak terhenti di makmal, tetapi sampai kepada masyarakat yang memerlukannya,” katanya.

Beliau turut memaklumkan bahawa UMS merancang untuk menambah baik sistem tersebut dengan penggunaan teknologi membran termaju, selain mengalu-alukan kerjasama serta sumbangan pihak industri dan korporat bagi menaik taraf sistem kumbahan serta tangki septik sekolah melalui inisiatif tanggungjawab sosial korporat (CSR).

Menurutnya, usaha itu selaras dengan komitmen berterusan UMS dalam mendukung peranan universiti sebagai pemangkin pembangunan mampan dan kesejahteraan komuniti luar bandar di Sabah.

 

Program Kids Art & Craft Camp 2025 anjuran Program Pendidikan Awal Kanak-Kanak (PAKK), Fakulti Pendidikan dan Pengajian Sukan (FPPS), Universiti Malaysia Sabah (UMS) baru-baru ini mampu memupuk kreativiti dan imaginasi kanak-kanak melalui aktiviti seni dan kraf yang menyeronokkan.

Timbalan Dekan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni FPPS, Prof. Madya Dr. Roslee Talip berkata, program berimpak tinggi itu menjadi platform penting untuk menghubungkan universiti dengan masyarakat melalui pendekatan pembelajaran berasaskan pengalaman sebenar (experiential learning).

“Program seperti ini bukan sahaja memberi manfaat besar kepada kanak-kanak, malah membantu mahasiswa mengasah kemahiran insaniah dan pedagogi mereka.

“Ia juga memperkukuh semangat sukarelawan serta tanggungjawab sosial dalam kalangan pelajar,” katanya dalam satu kenyataan bersempena dengan program tersebut.

Dalam pada itu, Pengarah Program, Mohd Nurhelmi Johalim memaklumkan, program itu disertai oleh 15 kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun dengan setiap peserta dibimbing oleh pelajar Tahun Tiga program PAKK yang bertindak sebagai fasilitator sepanjang aktiviti berlangsung.

“Objektif utama program ini adalah untuk membina perkembangan seimbang dari segi kognitif, sosial dan emosi kanak-kanak, di samping menyokong Matlamat Pembangunan Lestari (SDG), khususnya dalam aspek pendidikan berkualiti dan kesejahteraan mental.

“Melalui seni dan kraf, kanak-kanak berpeluang meluahkan ekspresi diri mereka dengan cara yang menyeronokkan serta didedahkan kepada nilai-nilai STEM melalui aktiviti reka bentuk dan manipulasi bahan,” katanya.

Antara aktiviti menarik yang dijalankan termasuk membuat rantai menggunakan straw, menghasilkan kupu-kupu daripada pelapik kek cawan, serta membina akuarium kotak kreatif.

Aktiviti-aktiviti tersebut bukan sahaja mengasah kemahiran motor halus, malah turut meningkatkan daya imaginasi, tumpuan dan keyakinan diri peserta.

Selain memberi manfaat kepada kanak-kanak, program itu turut memberi impak positif kepada mahasiswa melalui pelaksanaan teori pendidikan dalam situasi sebenar, di samping memperkukuh kemahiran komunikasi dan pengurusan kumpulan.

Beberapa ibu bapa peserta turut melahirkan rasa teruja dan berpuas hati dengan penganjuran program berkenaan.

“Anak saya sangat seronok menyertai aktiviti ini. Dia bukan sahaja belajar membuat kraf, tetapi juga lebih berani dan yakin berinteraksi dengan rakan-rakan baharu,” kata salah seorang ibu bapa yang hadir.

FPPS turut merakamkan penghargaan kepada semua penaja yang menyokong kejayaan program termasuk Pusat Pendidikan Fleksibel UMS, Cotra Enterprise, Maika Serigraphy, Kilimu Garage Ranau, Jetama Water Sdn. Bhd., Cravory by Nabila, Cokidspace, dan Kidzoona.

 

Fakulti Pendidikan dan Pengajian Sukan (FPPS) Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah menganjurkan Matriculation English Immersion Programme (MEIP) kepada seramai 36 pelajar Kolej Matrikulasi Labuan (KML), baru-baru ini.

Program tersebut bertujuan memperkukuh kemahiran bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar KML yang bakal menduduki peperiksaan Malaysian University English Test (MUET) melalui pendekatan pembelajaran yang menyeluruh dan interaktif.

Timbalan Pengarah Kolej Matrikulasi Labuan, Syahmun Yahaya berkata aktiviti seumpama itu perlu ditekankan kerana ia penting dalam membina keyakinan pelajar menggunakan Bahasa Inggeris dalam situasi sebenar.

“Melalui program seperti ini, pelajar bukan sahaja dapat berinteraksi dengan fasilitator universiti, tetapi turut berpeluang mempraktikkannya secara aktif dalam aktiviti kumpulan dan perbincangan.

“Pendekatan ini membantu melahirkan pelajar yang lebih berani dan fasih menggunakan bahasa Inggeris,” katanya.

Syahmun turut menyatakan bahawa penguasaan bahasa Inggeris amat penting bagi membuka lebih banyak peluang dalam bidang akademik dan kerjaya sejajar dengan keperluan global masa ini.

“Bahasa Inggeris merupakan kunci kepada peluang yang lebih luas, sama ada dalam bidang akademik mahupun kerjaya.

“Semua pelajar perlu berusaha menggunakan bahasa Inggeris dalam komunikasi harian bagi membina keyakinan dan kemahiran yang berkesan,” tambahnya.

Program yang berlangsung selama tiga hari tersebut disertai oleh sembilan fasilitator UMS yang terdiri daripada mahasiswa dan pensyarah FPPS.

Peserta program merupakan para pelajar yang berada pada tahap kecekapan CEFR B1, selaras dengan ketetapan Bahagian Matrikulasi, Kementerian Pendidikan Malaysia (BMKPM).

Turut hadir dalam program berkenaan ialah Ketua Program Pendidikan TESL, Dr. Megawati Soekarno; Ketua Unit Bahasa Inggeris, Atlas Besik Niyo, dan penyelaras program, Zaherah Abdul Rahim.

 

Program Pendidikan Awal Kanak-Kanak (PAKK), Fakulti Pendidikan dan Pengajian Sukan (FPPS), Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah menganjurkan Kem Celik Literasi Awal Kanak-Kanak, baru-baru ini.

Program yang disertai seramai 25 orang kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun itu bertujuan mengisi masa lapang mereka dengan aktiviti berstruktur, menyeronokkan dan berimpak positif.

Menurut Pensyarah Kanan Program PAKK, Dr. Juppri Bacotang, literasi awal merupakan asas penting dalam pembentukan intelektual dan emosi seseorang insan.

“Melalui kem ini, kanak-kanak diberi peluang meneroka pelbagai aktiviti pembelajaran interaktif, permainan pendidikan dan seni kreatif yang dapat merangsang perkembangan kognitif, emosi, sosial serta fizikal mereka.

“Antara pengisian utama kem ialah aktiviti literasi awal interaktif yang melibatkan pelbagai pendekatan seperti bercerita, mengenal huruf, bermain fonemik dan aktiviti pemahaman awal.

“Para peserta juga menjalani penilaian kemahiran literasi awal menggunakan Kit Indikator Kemahiran Literasi Awal (Kit i-KaLAM), iaitu satu instrumen inovatif yang dibangunkan sendiri oleh saya untuk menilai tahap literasi awal kanak-kanak secara menyeluruh dan menyeronokkan,” katanya.

Beliau menjelaskan, penganjuran kem tersebut juga selaras dengan Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) yang menekankan kepentingan pendidikan awal berkualiti, kesamarataan jantina, serta pembangunan potensi kanak-kanak secara menyeluruh.

Selain memberi manfaat kepada kanak-kanak, kem ini turut memberi impak besar kepada mahasiswa program PAKK, UMS yang terlibat sebagai fasilitator dan penganjur.

“Melalui pengalaman sebenar berinteraksi serta mengendalikan aktiviti bersama kanak-kanak, para mahasiswa berpeluang mengaplikasikan teori yang dipelajari di bilik kuliah ke dalam situasi dunia sebenar.

“Penyertaan mahasiswa dalam program sebegini membina keyakinan diri, kemahiran komunikasi serta kemahiran pedagogi mereka sebagai bakal pendidik,” jelas Juppri.

Sementara itu, Pengarah Program, Vironika Gumpai meluahkan rasa puas hati dengan kejayaan penganjuran kem tersebut yang mendapat sambutan menggalakkan

daripada ibu bapa dan peserta.

“Kami berbesar hati melihat keterujaan kanak-kanak sepanjang program ini. Mereka bukan sahaja belajar mengenal huruf dan bunyi, malah membina keyakinan diri dan semangat bekerjasama. Sokongan daripada fakulti, penaja dan rakan mahasiswa amat kami hargai,” katanya.

Program berkenaan turut mendapat sokongan daripada Universiti Malaysia Sabah Flexible Education Centre (UMSFLEC), Kelab Belia Dinamik, Gunung Asli Enterprise serta beberapa penaja luar lain.

Penganjuran Kem Celik Literasi Awal Kanak-Kanak itu juga sekali gus membuktikan komitmen UMS dalam menyumbang kepada pembangunan awal kanak-kanak, memperkukuh agenda pembelajaran sepanjang hayat, serta memperkasa peranan institusi pendidikan tinggi dalam melahirkan pendidik yang berkualiti dan berjiwa masyarakat.

 

Universiti Malaysia Sabah (UMS) terus memacu aspirasi Malaysia MADANI dan Sabah Maju Jaya (SMJ) melalui pembangunan ekosistem inovasi berimpak tinggi yang melibatkan penyelidik, pelajar, industri dan komuniti setempat, selaras dengan peranannya sebagai universiti peneraju di rantau Borneo.

Komitmen tersebut dizahirkan menerusi penganjuran Grand Finale Sabah Festival of Ideas (SFOI) dan Ekspo Kecemerlangan Rekacipta (EXCOCIPTA) 2025.

Timbalan Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Ts. Mustapa dalam ucapannya berkata, pembangunan inovasi merupakan nadi kemajuan negara kerana ia berupaya membuka peluang pekerjaan baharu, meningkatkan daya saing serta menambah nilai kepada ekonomi negeri dan negara.

“Malaysia MADANI dan SMJ tidak akan tercapai tanpa inovasi. Ia adalah teras kemajuan dan pemangkin kepada kesejahteraan masyarakat serta kemakmuran bersama,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis penutupan yang berlangsung di Kompleks Dewan Kuliah Pusat Ke-2, UMS, baru-baru ini.

Tambahnya, Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) sentiasa komited memperkukuh peranan universiti sebagai pusat kecemerlangan ilmu dan inovasi, termasuk memastikan hasil penyelidikan dan idea anak tempatan dikomersialkan serta dimanfaatkan secara meluas.

“Dengan usaha berterusan semua pihak, Sabah mampu muncul sebagai hab inovasi serantau yang bukan hanya menjadi pengguna teknologi, tetapi sebagai pencipta dan pengeluar penyelesaian inovatif tempatan yang boleh dipasarkan ke seluruh dunia,” jelasnya.

Sementara itu, Naib Canselor UMS, Profesor Datuk Dr. Kasim Hj. Mansor berkata UMS amat menghargai kepercayaan KPT yang memilih universiti ini sebagai peneraju Festival of Ideas peringkat negeri Sabah.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalan Naib Canselor Penyelidikan dan Inovasi, Profesor Ir. Dr. Rosalam Sarbatly.

“Penganjuran SFOI dan EXCOCIPTA 2025 menghimpunkan lebih 465 hasil inovasi dan idea kreatif dari lima zon utama Sabah iaitu Keningau, Tawau, Sandakan, Kota Marudu dan Tuaran.

“Ia melibatkan pelbagai lapisan masyarakat termasuk pelajar sekolah, penyelidik dan usahawan muda.

“Kejayaan ini membuktikan bahawa ekosistem inovasi di Sabah berada pada landasan kukuh,” katanya.

Kasim turut menekankan komitmen UMS untuk terus menjadi rakan strategik kerajaan dalam merealisasikan aspirasi Malaysia MADANI dan SMJ, khususnya dalam memperkasa modal insan, penyelidikan berimpak tinggi serta inovasi mampan untuk kemajuan bersama.

“Dengan sinergi strategik antara akademia, industri dan komuniti, kita mampu melahirkan gelombang inovasi yang mengubah landskap ekonomi serta mendefinisikan semula masa depan pembangunan negara,” ujarnya.

Program anjuran bersama Institut Kajian Pembangunan (IDS) Sabah, Perbadanan Pinjaman Sabah (PPS), dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Sabah (KSTI) itu turut melibatkan pelbagai pertandingan seperti Pertandingan Rekacipta (PEREKA), Inovasi STEMQuest Ignite, Inovasi Kearifan Lokal (PIKL) dan Inovasi Keusahawanan Pelajar (PIKP).

Majlis penutupan turut menyaksikan penyampaian anugerah kepada para pemenang, di samping pengiktirafan kepada rakan strategik yang banyak menyumbang kepada kejayaan penganjuran program berimpak tinggi tersebut.